امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فاز دیگری از طرح کمربندی شمالی در اعیاد شعبانیه افتتاح می‌شود

اسلامشهر – ابتکارآنلاین: پس از سفر سوم آذرماه امسال رئیس جمهور به اسلامشهر حالا طرح‌های عمرانی جانی دوباره گرفته و شهردار این شهر می گوید که فاز دیگری از طرح کمربندی شمالی در اعیاد شعبانیه افتتاح می‌شود.
کد خبر: 7369
زمان انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ بعد از ظهر -
51 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – اجرای کمربندی شمالی اسلامشهر موسوم به طرح سردار شهید قاسم سلیمانی از اردیبهشت ۹۹ به قرارگاه خاتم الانبیا سپرده شد و از تیر آن سال، کار کلید خورد.

این طرح در کاهش ترافیک شهرستان اسلامشهر با ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و حتی شهرهای جنوب غربی استان تهران بسیار موثر خواهد بود؛ در ابتدا ۲ سال وقت برای اجرای کمربند شمالی تعیین شد اما سرعت کار آن چیزی نبود که مردم را راضی کند.

چندی پیش با تکمیل عملیات اجرایی پل احمدآباد مستوفی، فاز نخست این طرح با صدور مجوز از سوی پلیس راه غرب استان تهران، زیر بار ترافیک رفت تا گره کور افتتاح این کمربندی در دولت سیزدهم باز شود.

محسن حمیدی شهردار اسلامشهر در این باره گفت که ۵۰۰ متر از این طرح ۶ هزار و ۸۰۰ متری در فاز نخست و با تکمیل عملیات اجرایی پل احمدآباد مستوفی به بهره برداری رسیده و هم اکنون نیز کارگاه های عمرانی برای تکمیل این طرح فعال است.

وی این را هم با اشاره به برخی موانع پیش روی اجرای طرح‌های عمرانی شهر، خاطرنشان کرد: در بحث اجرای طرح ۲۴ متری کنارگذر راه‌آهن و کمربندی شمالی اسلامشهر در طی سالهای گذشته توافقاتی با مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسط شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر و فرماندار وقت انجام و پیگیری های متعددی صورت گرفته که با تغییرات ایجاد شده در مدیریت راه‌آهن، بخش‌هایی از این توافقات به نتیجه نرسیده و ادامه فعالیت این طرح در انتظار مجوزها و همکاری راه آهن است.

در واقع این طرح از انتهای خیابان سوسنگرد با احداث زیرگذری از زیر خط گرم راه آهن شروع می شود و به سمت پل احمدآباد ادامه پیدا می کند و از زیر پل احمدآباد با احداث زیرگذر دیگری به سمت ایستگاه آپرین راه آهن می رود.

کمربندی شمالی اسلامشهر در انتهای شهرک طالقانی از اراضی راه آهن خارج می شود و به سمت ورزشگاه امام خمینی مسیر ادامه پیدا می کند.

البته این پایان راه نیست و در طول این قطعه از مسیر جهت سهولت در تردد در شهرک طالقانی و ایجاد ارتباط سمت شمال و جنوب شهرک طالقانی، زیرگذری تعبیه شده که پس از آن مسیر ادامه پیدا کرده و در سمت ورزشگاه امام خمینی (ع) در مجاورت این ورزشگاه تونلی جهت عبور مسیر از زیر خط گرم راه آهن احداث می شود که طول این تونل دو دهنه ۷۰ متری است و بعد از عبور از آن نیز زیرگذری احداث می شود.

در نهایت مسیر تا انتهای خیابان ۲۴متری مطهری ادامه پیدا کرده و پس از چهارراه باغ نرده مسیر به سمت تقاطع برنده سیفی ادامه پیدا می کند که جهت عبور از بلوار بسیج مستضعفین پل روگذری طراحی شده و در حال اجرا است.

این طرح دارای چهار زیرگذر، یک روگذر، یک دور برگردان غیرهمسطح و یک دور برگردان همسطح است، در ابتدای مسیر برای عبور از زیر خط گرم در ابتدای طرح (سوسنگرد) اقداماتی همانند اجرای شمع ها و شمع های پل زیرگذر انجام شده ولی به جهت اینکه مجوز از طریق راه آهن هنوز صادر نشده کار در همان مرحله اجرای شمع ها باقی مانده که بلافاصله پس از اخذ مجوز عملیات ادامه پیدا خواهد کرد.

در واقع در این بخش ۳۵ درصد کار باقی مانده که به دلیل وجود معارض راه آهن کار خوابیده است؛ البته پل دوربرگردان چیچکلو هم به دلیل قرارگیری در محدوده کارگاه تیراژ راه آهن فعلا قابلیت اجرایی ندارد.

در ادامه مسیر، قسمت اعظمی از زیرسازی مسیر از انتهای طالقانی تا مقابل ورزشگاه امام خمینی انجام شده که با سرعت در حال انجام است و در زیر خط گرم راه آهن جنب ورزشگاه امام خمینی باید تونلی احداث شود و نیازمند مجوز از راه آهن بوده و اقداماتش در حال انجام است.

در جبهه دیگر، قسمتی از زیرگذر شمع ها و تابلیه پل (عرشه) زیرگذر انتهای خیابان ۲۴متری در انتهای خیابان مطهری انجام شده و در قسمت دیگر باید به اراضی راه اهن وارد بشویم که پس از اخذ مجوز انجام خواهد شد و در ادامه زیرسازی تا ۲۴متری مطهری تا باغ نرده زیرسازی مسیر درحال انجام است.

در تازه ترین تلاش ها حمیدی شهردار اسلامشهر به ایرنا گفت که طرح کمربندی شمالی شهر که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است در فازی دیگر به متراژ ۲.۲ کیلومتر در اعیاد شعبانیه به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: این طرح در طول تقریبی ۷ کیلومتر از خیابان سوسنگرد قبل از میدان نماز اسلامشهر آغاز و با احداث و گذشتن از هفت پل و تقاطع غیر همسطح در نهایت با تقاطع غیرهمسطح شهید حاج محمود شفیعی وارد بلوار شهید برنده‌سیفی می شود.

حمیدی خاطرنشان کرد: این فاز از طرح مذکور با تکمیل پل ۴۵۰ متری شهید حاج محمود شفیعی در ابتدای خیابان برنده سیفی و اتمام عملیات آسفالت در طول مسیر ۲۲۰۰ متری با مصرف ۱۵ هزار تن آسفالت، در اعیاد شعبانیه به بهره برداری خواهد رسید تا در تردد شهروندان از منطقه یک به منطقه ۲ و بالعکس و دسترسی به مراکز درمانی منطقه ۲ تسهیل شود.

همچنین مدتی پس از سفر رئیس جمهور به اسلامشهر، مدیرعامل راه آهن نیز سفری به ابن شهرستان برای حل مشکل معارض و افتتاح طرح داشت که امیدواری زیادی به تکمیل کمربندی شمالی ایجاد کرده است.

حال براساس آنچه که گفته شد باید دید که گره افتتاح این طرح در آینده نزدیک بازشدنی است یا خیر؟ این سوالی است که تنها گذشت زمان و سیر مسیر توافقات به آن پاسخ می دهد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *