امروز سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳

مرمت یک آب‌انبار منحصربه‌فرد در اشکذر یزد

یزد – ابتکارآنلاین: مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر در استان یزد از آغاز مرمت آب انبار هفت بادگیری حسین آباد خبر داد.
کد خبر: 7898
زمان انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ بعد از ظهر -
66 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – «مهدی جمالیان» ضمن اعلام این خبر گفت: آب انبارهای حسین آباد و عصرآباد از نظر تعداد بادگیر در کشور منحصر به فرد هستند و این دو، تنها آب انبارهای هفت بادگیری هستند که دارای دو مخزن هستند.

وی با اشاره به آغاز مرمت آب انبار هفت بادگیری حسین آباد، ادامه داد: ارتفاع بادگیرهای آب انبار حسین آباد حدود شش متر است و دارای چهار منفذ در هر ضلع است، بادگیرها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آنها با آجرهای شرفی و تزئینات دندانه موشی مزین شده است.

جمالیان تصریح کرد: آب انبار حسین آباد رستاق در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع ایجاد شده و دو مخزن در میانه این سازه در کنار هم قرار دارند و بادگیرها اطراف خزینه را احاطه کرده‌اند.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی اشکذر اضافه کرد: آب انبار حسین آباد دارای دو ورودی جداگانه است که با آجر تزیین شده و هر ورودی ۲۳ پله دارد، یکی به سمت قبله باز می شود و مسلمان از آن استفاده می کردند و دیگر ورودی که به سمت شمال شرقی است و خاص استفاده اقلیت دینی زرتشتیان بوده است.

جمالیان عملیات مرمت این بنای پهلوی شامل آجر فرش پشت بام، اجرای مجدد دیوار خشتی تخریب شده، اندود کاهگل بدنه، استحکام بخشی دیوارها و پوشش سقف خشتی  آغاز شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی یزد، آب انبار هفت بادگیری حسین آباد سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۱۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

(منبع: ایسنا)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *