امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر ناتوان در جذب اعتبارات کنار گذاشته شود

چهارمحال و بختیاری – ابتکارآنلاین: نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: قابل پذیرش نیست که مدیر نتواند اعتبار تخصیص پیدا کرده را جذب و هزینه کند، نرخ بیکاری استان هنوز بالا است، جذب اعتبارات باید شاخص ارزیابی مدیران باشد، تعارفات باید کنار گذاشته شود، مدیری که کفایت لازم را برای جذب اعتبارات ندارد، نباید مدیریت کند.
کد خبر: 7980
زمان انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ بعد از ظهر -
81 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حجت‌الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری ۱۸ اسفندماه در شورای توسعه و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طبق رسالت مجلس شورای اسلامی، ناظران طبق رای‌گیری بر شوراهای مختلف استانی و کشوری انتخاب می‌شوند، اظهار کرد: بیش‌ترین درآمد کشور از حوزه نفت است و در چند سال اخیر با بحران فروش نفت مواجه بودیم و این مسئله کسری بودجه شدید را رقم زد، تحریم‌های کمرشکن و کرونا ناترازی بودجه را بیش‌تر کرد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی برای کمک به دولت مالیات بر خانه‌های خالی، عایدی سرمایه، خودروهای لوکس را مصوب کرد، تصریح کرد: صادرات غیر نفتی و صادرات خدمات نیز یک راه دیگر برای کسب درآمد دولت محسوب می‌شود، برای اخذ مالیات در این شرایط باید دهک‌های پایین و اقشار آسیب‌پذیر مورد توجه قرار بگیرند تا دچار آسیب نشوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص اعتبار به پروژه آبرسانی به نیمی از جمعیت استان، توضیح داد: این پروژه در سال‌های قبل دولت یازدهم متوقف بود و خیانت برخی مدیران مشهود است، کارشکنی‌هایی نیز صورت می‌گرفت، در سفر ریاست جمهوری ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه آبرسانی بن به بروجن اختصاص یافت، همچنین بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌آهن مصوب شد.

وی با تاکید بر اینکه روند تصویب اعتبار برای چهارمحال و بختیاری در این شرایط خاص و سخت کشور بسیار مطلوب است، عنوان کرد: سفر ریاست جمهوری به استان یک نقطه طلایی برای تصویب اعتبارات بود، ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه قابل توجهی است و در سفرهای بعدی این میزان اعتبار مصوب نخواهد شد، باید ببینیم با مصوبات سفر چه کرده‌ایم؟

جعفری با بیان اینکه نیمی از دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری نتوانسته‌اند اعتبارات نقدی خود را جذب کنند، توضیح داد: شش دستگاه اجرایی نیز بالای ۵۰ درصد اعتبار تخصیصی را نتوانسته‌اند جذب کنند، این فرصت طلایی نباید از دست برود، مدیریت جهادی واژه نیست، یعنی باید تمام ظرفیت و تلاش به صحنه بیاید.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیران باید برای جذب اعتبارات تخصیص یافته از وزارتخانه پیگیری لازم را انجام دهد، خاطرنشان کرد: برگزاری مناقصه برای اجرای پروژه عمرانی ارتباطی به برودت هوا نداشت، معنا ندارد که ۵۰ درصد اعتبار تخصیصی اکنون در حساب دستگاه باشد و دستگاه هزینه نکرده است.

وی افزود: قابل پذیرش نیست که مدیر نتواند اعتبار تخصیص پیدا کرده را جذب و هزینه کند، جذب اعتبارات باید شاخص ارزیابی مدیران باشد، تعارفات باید کنار گذاشته شود، مدیری که کفایت لازم را برای جذب اعتبارات ندارد، نباید مدیریت کند، چرا باید تاوان را مردم بدهند.

جعفری یادآور شد: اگر مدیری مسئولیت می‌پذیرد باید زندگی خود را وقف خدمت به مردم کند، حدود شش وزیر زیر لبه تیغ استیضاح هستند، چرا باید دولت هزینه بدهد، جذب اعتبار شاخص مدیریت است.

پروژه‌های عمرانی در نوروز تعطیل نشود

در ادامه قدرت‌الله حمزه- نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مدیریت جهادی جدی گرفته شود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ برگشت بودجه نداشتیم و این ارزشمند است.

وی افزود: در یکسال گذشته شاهد بحران‌های متعددی در چهارمحال و بختیاری بودیم، استاندار، فرمانداران و مدیران این بحران‌ها را مدیریت کردند، کارهای خوبی صورت گرفته است و جای تشکر دارد.

حمزه با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته کافی نیست، یادآور شد: تلاش مدیران باید دو چندان شود، به روستاها به‌صورت ویژه نگاه شود، سقف تعیین شده برای ارائه برخی خدمات در روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید برداشته شود، توجه به روستا باعث مهاجرت معکوس خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پروژه‌های عمرانی که در شهر و حریم شهرها نیست، در ایام نوروز تعطیل نشود، علت جذب اعتبارات دلایل متعدد دارد، مدیران جذب اعتبارات را تسریع کنند و تا شهریور منتظر نباشند، البته برخی مدیران تلاش نکردند.

وی تاکید کرد: بودجه در چهارمحال و بختیاری به عدالت تقسیم و توزیع شود، اداره‌کل راه و شهرسازی وظیفه خطیری دارد، تصادفات رانندگی موجب داغدار شدن خانواده‌ها می‌شود و باید پروژه‌های راه‌سازی تسریع شود.

۵۰ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به استان در سال ۱۴۰۱ تخصیص یافت

در ادامه علی شهریارپور- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آخرین وضعیت جذب اعتبارات استان، اظهار کرد: در اعتبارات هزینه‌ای تمام اعتبار مصوب قانون بودجه ۶۲۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ بود که ۶۰۵ میلیارد تومان از این اعتبارات به استان ابلاغ شده و ۵۳۹ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که معادل ۸۹.۱ درصد است.

وی افزود: حوزه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای چهارمحال و بختیاری به سه بخش استانی، توازن ملی و سفر ریاست جمهوری تقسیم می‌شود، در بخش استانی مجموع اعتبار مصوب ۱۱۳۸ میلیارد تومان بود و ۱۱۳۱ میلیون تومان به استان ابلاغ شد و ۶۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده که معادل ۵۸ درصد است.

شهریارپور در ادامه در خصوص اعتبارات توازن ملی‌، توضیح داد: اعتبار مصوب قانون ۲۲۰ میلیارد تومان بود که ۱۳۲ میلیارد تومان آن تاکنون ابلاغ و به‌طور ۱۰۰ درصد اعتبار ابلاغی تخصیص پیدا کرد و در قالب اسناد خزانه پرداخت می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعتبارات سفر ریاست جمهوری در حوزه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در این حوزه در سفر مصوب شد و در تعهد سازمان برنامه و بودجه است و باید برای پروژه‌های نیمه‌تمام مصوب سفر پرداخت شود، البته بخشی از مصوبات سفر نیز مربوط به بنیادها و وزارتخانه‌ها است که باید تامین مالی شود.

وی با بیان اینکه تعهد سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار در سال‌جاری ۴۰۷۹ میلیارد تومان است، گفت: تاکنون ۲۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد تعهد سال‌جاری به استان تخصیص پیدا کرده است و باید ظرف سه سال این تعهد انجام شود، ۸۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان هفته آینده به میزان تخصیص اضافه خواهد شد.

شهریارپور افزود: دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری باید ظرفیت‌سازی برای جذب اعتبارات تخصیص یافته از سفر ریاست جمهوری به استان را در دستور کار قرار دهند، در مجموع امسال ۵۶۳۸ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای به استان اختصاص پیدا کرده که ۵۵۴۳ میلیارد تومان آن ابلاغ شد و ۲۹۰۰ میلیارد تومان آن نیز تخصیص پیدا کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تخصیص اعتبار به استان تاکنون بی‌سابقه بوده است، عنوان کرد: پروژه‌هایی که سال‌ها در انتظار اعتبار بودند، اکنون در حال تامین اعتبار هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جذب اعتبارات ۱۴۰۱ در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب استان است، حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص اسناد و نقدی تخصیص داشتیم و حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب نشده داریم که نیاز به پیگیری مستمر برای جذب دارد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *