امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پایان مرمت سنگ مزار میرفندرسکی

اصفهان – ابتکارآنلاین: مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از پایان مرمت مقبره حکیم میرفندرسکی خبر داد.
کد خبر: 8099
زمان انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ بعد از ظهر -
79 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – سید محسن کاظمی طبا با تأکید بر اهمیت تاریخی سنگ و کتیبه منحصربه‌فرد آرامگاه میرفندرسکی، به ایسنا گفت: تکیه حکیم میرفندرسکی در شمال غربی مجموعه تخت فولاد قرار دارد و از تکایای ممتاز و منحصربه‌فرد این قبرستان به شمار می‌رود. شهرت این تکیه به‌واسطه وجود مزار حکیم میر ابوالقاسم فندرسکی، عارف و فیلسوف برجسته زمان شاه‌عباس اول صفوی است،

او افزود: اگرچه سنگ مزار بعضی از بزرگان و شاعران ایل بختیاری مانند بی‌بی مریم بختیاری، سردار اسعد بختیاری، نجفقلی صمصام‌السلطنه، داراب افسر بختیاری و همچنین عبدالحسین سپنتا کارگردان اولین فیلم ناطق ایرانی در این تکیه وجود دارد، اما سنگ مزار حکیم میرفندرسکی جزو شاخص‌ترین سنگ‌ها و کتیبه‌های مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد است که به‌صورت سکویی بزرگ و مرمرین در فضای باز در قسمت غربی صحن تکیه میر قرار دارد. این سنگ از نوع مرمر و بزرگ‌ترین سنگ قبر در تخت فولاد است و به دوره صفویان تعلق دارد.

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: با توجه به رطوبت نزولی و هوازدگی سنگ مزار حکیم میرفندرسکی به خاطر قرار داشتن در محیط باز و لزوم مرمت و مراقبت این بنای آرامگاهیِ فاخر و همچنین ایمن‌سازی سنگ‌های بدنه آرامگاه، عملیات مرمت آن طی ۳ ماه و با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان انجام شد.

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد، مراقبت مستمر و حفظ تکایا و بناهای آرامگاهی این عرصه تاریخی است، افزود: با توجه به حساسیت‌های میراثی و تاریخی آرامگاه، کلیه عملیات مرمت سنگ مزار حکیم میرفندرسکی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و با نظارت کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان انجام شد.

کاظمی طبا مقاوم‌سازی و زیرسازی، قرار دادن ناکش به‌منظور ایجاد جریان هوا و دفع رطوبت و بازسازی و مرمت سنگ مزار میرفندرسکی را ازجمله اقدامات مرمتی این پروژه برشمرد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *