امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۵۱ واحد مسکن در قالب نهضت ملی در کردستان آماده بهره‌برداری است

سنندج - ابتکارآنلاین: مدیرکل بنیاد مسکن کردستان گفت: ۱۵۱ واحد نهضت مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آماده بهره‌برداری است که همزمان با دهه حساب ۱۰۰ امام(ره) در قروه به متقاضیان واگذار می‌شود.
کد خبر: 8676
زمان انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ بعد از ظهر -
165 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – سعید رسولی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران که به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز تاسیس بنیادمسکن برگزار شد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم احداث یک میلیون واحد مسکن در سال در دستور کار قرار دارد که بر اساس قانون جهش بنیاد مسکن متولی احداث این واحدهای مسکونی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن کردستان در پنج شهر دیواندره، کامیاران، دهگلان، قروه و بیجار کار احداث این واحدهای مسکونی را بر عهده دارد، به پیشرفتهای خوب در این زمینه اشاره کرد و گفت: در دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) امسال ۱۵۰ واحد مسکن نهضت ملی تحویل می‌شود که از اولین واحدهای این طرح در استان است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن کردستان، در مجموع سه هزار و ۴۰۵ متقاضی به بانکهای عامل معرفی و زمین مورد نیاز برای احداث ۲ هزار و ۴۹۲ واحد مسکن تامین شده است و تلاش می‌شود تا اردیبهشت هم برای مابقی متقاضیان زمین تامین و عملیات اجرایی شروع شود.

رسولی با اشاره به اینکه در نهضت ملی از محل مسکن روستایی و شهری هفت هزار و ۴۰۵ واحد در دستور کار بنیاد مسکن کردستان است، اضافه کرد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۴۵۶ متقاضی در ۱۱ شهر استان تایید نهایی شده است که زمین مورد نیاز در چهار شهر تامین و بقیه تا پایان خرداد تامین می شود.

مقاوم سازی چهار هزار مسکن روستایی در سال

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با قدرانی از خبرنگاران افزود: تنها پل امین مردم در بین مسوولان جامعه خبرنگاری است و موجب ایجاد امید در بین مردم می‌شود.

رسولی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن، یک نهاد انقلابی خدمتگزار است که بنا به دغدغه و حساسیت امام راحل ۵۸ روز بعد از پیروزی انقلاب تاسیس شد، گفت: این نهاد، یک دستگاه اجرایی و عمرانی است که فعالیتهای متعددی دارد و مهمترین آن تامین مسکن محرومان است .

وی اضافه کرد: برنامه بنیاد مسکن کردستان مقاوم سازی سالانه چهار هزار واحد مسکن روستایی است که امسال نیز این تعداد نوسازی و مقاوم سازی می شود و براساس برنامه ریزی انجام گرفته است و تا افق ۱۴۱۰ جشن مقاوم سازی روستایی برگزارخواهد شد و واحد مسکونی غیرمقاومی در استان و کشور باقی نخواهد ماند.

رسولی ادامه داد: پارسال یکی از چالش های بنیاد ابلاغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد پنج درصد بود که به دلایلی به تاخیر افتاد ولی با این حال از سهمیه ۴ هزار واحدی استان، سه هزار و ۳۵۱ متقاضی برای عقد قرارداد به بانکهای عامل معرفی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن از بانکهای عامل درخواستتسریع همکاری داشت و علت آن را اینگونه بیان کرد که در کردستان تا پایان شهریور امکان عملیات عمرانی وجود دارد و مدت زمان کار اجرایی عملا ۶ ماه است.

رسولی با بیان اینکه امسال تسهیلات مسکن روستایی افزایش نمی یابد، افزود: تاکنون ۵۳ هزار و ۹۶۰ مسکن روستایی در استان مقاوم سازی شده که در مجموع ۴۳ درصد واحدهای مسکونی استان را شامل می‌شود.

احداث هزار واحد مسکن محرومان در استان

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان به احداث هزار واحد مسکن محرومان با همکاری بنیاد مستضعفان در استان اشاره کرد و گفت: جامعه هدف برای برخورداری از این طرح شناسایی و به بانکهای عامل معرفی شدندکه ۳۵۰ واحد آن تاکنون به پایان رسید.

وی به انعقاد تفاهم نامه با کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی برای احداث مسکن محرومان اشاره کرد و گفت: تمامی خانواده‌های روستایی دارای ۲ معلول تا ۲ سال آینده دارای سرپناه می شوند.

رسولی به تفاهم نامه‌ احداث ۳۶۱ واحد با بسیج سازندگی و کمیته امداد برای محرومان اشاره کرد و گفت: از این تعداد تاکنون ۷۰ واحد به متقاضیان تحویل شده است.

بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی است، گفت: علاوه بر رسیدگی به مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه در استان، این نهاد برای دیگر استانها نیز همکاری لازم را دارد که در زلزله اخیر خوی، امکانات لازم به این شهر گسیل شد.

احداث و تعمیر ۲ هزار و ۱۵۲ واحد آسیب دیده کردستان از زلزله سال ۱۳۹۶، نوسازی ۲ هزار و احد خسارت دیده از سیل سال ۱۳۹۸ و بازسازی و تحویل ۶۲۴ واحد متاثر از زلزله سال ۱۴۰۰ از خدماتی بود که رسولی به آن اشاره کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان یادآور شد: از ابتدای تاسیس این نهاد در استان تاکنون پنج هزار و ۲۷۰ واحد مسکن محرومین احداث و به جامعه هدف واگذار شده است که در حال حاضر ۶۰ واحد دیگر در دست اجراست و تا پایان سال به بهره برداری میرسد.

جهش در اعتبارات طرح هادی روستایی

رسولی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از مطالبات مردم روستایی اجرای طرح هادی است، اظهار کرد: این طرح تا امروز در ۵۶۴ روستا اجرایی شده که استانبا ۴۳ درصد از شاخص کشوری عقب است و امیدواریم با اعتبارات جهشی امسال به میانگین کشوری برسیم.

وی به اجرای طرح آسفالت معابر در ۳۰۳ روستای کردستان از محل قیر رایگان اشاره کرد و گفت: این طرح پارسال در ۱۵۰ روستای استان اجرا شد.

مدیرکل بنیاد مسکن از سال گذشته به عنوان سال انقلاب طرح هادی در استان به نام برد و اضافه کرد: امسال ۱۲۷ میلیارد تومان برای آسفالت معابر روستایی اختصاص یافته است

وی اعتبارات مصوب امسال از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای طرح هادی را ۵۶۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این مبلغ ۴۰ درصد یعنی ۲۲۲ میلیارد تومان تخصیص یافته که ۲۵۴ طرح هادی با این اعتبار اجرایی می شود.

رسولی با بیان اینکه کردستان از استانهای موفق در زمینه مطالعه طرح هادی است، گفت: این طرح در هزار و ۵۱۹ روستا اجرایی و در ۱۷۹ روستا بازنگری شده است.

وی یادآور شد: کردستان سال گذشته به عنوان استان برتر در جدب قیر رایگان و اجرای آسفالت معابر روستایی شد.

صدور بیش از ۹۱ هزار جلد سند مالکیت

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان به صدور ۹۱ هزار و ۹۳۸ جلد سند مالکیت روستایی در استان اشاره کرد و گفت: ۶۳ درصد روستاییان سند مالکیت دارند که این میزان یک درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

وی یادآور شد: امسال ۲ هزار جلد صادر می شود که هدف از آن تثبیت مالکیت، ایجاد زمینه ضمانت تسهیلاتی و به صفر رساندن اختلافات ملکی در روستاهاست.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *