امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تایید سالم بودن آب شهرستان های سمنان

سمنان – ابتکارآنلاین: معاون فنی مرکز بهداشت استان سمنان اعلام کرد: آب شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ، مطلوب و سالم است.
کد خبر: 9965
زمان انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ بعد از ظهر -
52 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – عباس دارائی ۲۸ خردادماه اظهار کرد: نتیجه آزمایش‌های روزانه کلرسنجی و سنجش مستمر کیفیت میکروبی آب سمنان، نشان از مطلوب بودن و سلامت آب شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دارد و مراکز بهداشت استان سمنان و ناظران نیز تایید می‌کنند که در هیچ کجای این شهرستان ها، بیماری‌های مرتبط با آلودگی آب که ناشی از مصرف آب شرب شبکه عمومی آب آشامیدنی باشد، گزارش نشده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان سمنان با اشاره به اینکه سنجش کیفیت آب شرب، با شاخص های میکروبی و شیمیایی (اعم از مواد معدنی، آلی و …) تعیین می‌شود، افزود: عملیات سنجش کلر آب به صورت روزانه و از نقاط مختلف شبکه عمومی شهری انجام می شود و آزمایش‌های مربوط به سنجش کیفیت میکروبی به صورت مستمر ماهانه و سنجش کیفیت شیمیایی از جمله میزان سختی و …، به صورت فصلی و شش ماهه در همه مناطق انجام می شود.

وی گفت: اطمینان ۱۰۰ درصدی به مردم شریف شهرستان های تحت پوشش دانشگاه (سمنان، گرمسار، دامغان، آرادان، مهدیشهر و سرخه) می دهم که آب شرب شبکه عمومی شهری در همه نقاط کاملا سالم، بهداشتی و قابل شرب است.

دارائی با بیان اینکه میزان کلر باقی مانده در آب مورد تایید و قابل مصرف است، اظهار کرد: در حال حاضر مطلوبیت کلر سنجی بیش از ۸۹/۹۹ درصد است و آن میزان نامطلوب ناچیز نیز با پیگیری، بلافاصله مرتفع و مطلوب شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان سمنان تصریح کرد: تاکنون موردی از بیماری های گوارشی ناشی از مصرف آب و آلودگی میکروبی ناشی از مصرف آب شرب شبکه عمومی شهری در شهرستان های تابعه گزارش نشده و اگر چنانچه در برخی افراد نیز علائم مشاهده و یا ابراز بیماری کرده اند، به دلیل مصرف آب شرب لوله کشی نبوده و احتمالا آب را از منابع غیر مطمئن (غیر از شبکه لوله کشی عمومی) تهیه کرده و مصرف کرده اند.

پذیرش میزان سختی آب در برخی شهرستان ها

دارایی در خصوص افزایش میزان سختی آب در برخی مناطق سمنان، گفت: این موضوع را رد نمی کنیم، اگرچه تقریبا منبع علمی معتبر در مجامع بهداشتی، که رابطه سختی آب بیش از حد مجاز و تاثیر آن بر سلامت انسان را ثابت کرده باشد، وجود ندارد. البته این را بگویم که آب مصرفی باید به لحاظ طعم، بو و ظاهر و …، دارای مقبولیت باشد و مردم از آشامیدن آن احساس رضایت کنند.

وی در خصوص چرایی افزایش میزان سختی آب در مناطق مختلف هم گفت: تامین آب با شرکت های آب و فاضلاب است و احتمالا به علت تغییر منابع آبی رخ می دهد. با توجه به اینکه در برخی فصول مثل بهار و تابستان، مصرف آب افزایش خواهد داشت، بنابراین برای تامین آب از منابع دیگری با میزان سختی متفاوت، استفاده می شود که این موضوع می تواند عامل این اتفاق باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان سمنان با بیان اینکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا مردم از یک سطح کیفیت مطلوب آب برخوردار شوند و این مشکل نیز با مدیریت منابع، امکان پذیر خواهد بود، افزود: توصیه ما به مسئولان این است تا نسبت به تامین آب سالم، پایدار، مطمئن و مطلوب اقدام تا مردم به سمت مصرف آب های غیر مطمئن مانند آبهای سطحی و … هدایت نشوند.

دارائی در راستای استفاده مردم از دستگاه تصفیه آب خانگی نیز گفت: عملکرد این دستگاه ها باید به صورت دوره ای و منظم مورد سنجش و پایش قرار گیرند و در هر دوره مشخص فیلترهای آن نیز تعویض شود و اگر چنانچه این دستگاه ها عملکرد مناسبی نداشته باشند منجر به حذف بیش از حد مجاز برخی املاح ضروری آب شرب می شود که در دراز مدت برای بدن مضر و می تواند به بدن آسیب برساند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *