امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خسرو پناه:

کمبود بودجه نباید بهانه ای برای اجرایی نشدن مصوبات شود

همدان- ابتکارآنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برنامه های فرهنگی باید پروژه محور باشد یعنی باید به طور دقیق، زمان و مکان اجرای طرح، مخاطب ، مجری و حتی میزان بودجه استانی یا ملی آن مشخص باشد.
کد خبر: 10357
زمان انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ قبل از ظهر -
45 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – حجت اسلام والمسلمین«عبدالحسین خسروپناه» روز دوشنبه در نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی استان همدان اظهار داشت: هر موضوع و طرح فرهنگی در هر جای کشور باید دارای هدف مشخص باشد.

وی همچنین بر ضرورت برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی در هر استان تاکید کرد و گفت: سند استانی، برنامه پنج ساله و یک ساله در این باره نوشته شده که معتقدم سند یک ساله اجرایی و عملیاتی تر است چرا که در این مدت تک تک پروژه ها با مشخصات و اعتبار دیده شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ارزیابی عملکرد شورای فرهنگی عمومی استان همدان بیانگر عملکرد مثبت و موفق این شورا در سال گذشته است و با این وجود در بخشی از سند فرهنگی همدان محل تامین بودجه، زمان و مکان اجرای طرح مشخص نشده است که باید این نواقص رفع شود.

خسروپناه اظهار داشت: به تازگی در شورای مهندسی فرهنگی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور پیشنهاد اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای این مهم موافقت شد و این مبلغ در بودجه سالانه نیز مصوب شده است.

وی تاکید کرد: باید با بررسی دقیق و میدانی در هر استان و به طور نمونه ۱۰ اولویت شاخص را مطرح و یا ۵۰ طرح ذیل آن نیز تعریف کرد.

وی یکی از پروژه های شاخص در هر استان را راه اندازی ستاد رصد خانه فرهنگی عنوان کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه فرهنگی استان است که سطح آن باید به شورای تامین برسد یعنی همه مصوبات آن باید همچون مصوبات شورای تامین لازم الجرا باشد.

خسروپناه با تاکید بر اینکه کمبود بودجه نباید بهانه ای برای اجرایی نشدن مصوبات شود ، گفت: مدیر نباید منتظر بودجه برای اجرای کار باشد چرا که مدیران باید با پیگیری مجدانه از مسئولان ملی برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی بودجه مطالبه کنند.

وی اظهار داشت: همدان شهری عالم و عارف پرور بوده و دولت های مختلفی همچون آل بویه در این شهر خدمت کردند همچنین این شهر سابقه حکمرانی در قبل و بعد از اسلام را دارد بنابراین سرزمین نوپدید نبوده بلکه همدان شهر تمدنی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وجود شیخ رضا همدانی، ملاحسینقلی همدانی و شیخ انصاری در همدان، سلسله عرفانی را مدون و نظام مند کرد و شیخ انصاری اخلاق و عرفان را با هم توجه داشت.

خسروپناه ادامه داد: مردم همدان در اقیانوسی از فرهنگ و هنر زندگی می کنند با این وجود ساکنان خارج از این استان بیشتر از شما به علمای و فرهیختگان همدان توجه دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای ابن سینا هر سال یک نشست علمی و بین المللی با حضور مهمانان از نقاط مختلف جهان برای تشریح ابعاد مختلف این دانشمند برگزار کرد گفت: یک اندیشمند ایتالیایی ۱۵ سال بر روی الاهیات شفا ابن سینا مطالعه و آن را با متافیزیک ارسوط مقایسه کرده و درمی یابد که ابن سینا ۴۰ درصد از ارسطو تاثیر گرفته و مابقی سخنان خودش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خارجی ها مجذوب اندیشه ها و علم ابن سینا هستند برای نمونه در بنیاد فلسفه استانبول، حاضران به شدت رغبت و علاقه مندی خود را به این دانشمند نشان داده و جلسه به پرسش و پاسخ درباره ابن سینا تبدیل شد.

خسروپناه افزود: افغانستانی ها سید جمال اسدآبادی را متعلق به خودشان می دانند هر چند ملیت این اندیشمند زیاد مهم نیست بلکه شخصیت او اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: سید جمال الدین اسدآبادی آغازگر اندیشه اسلامی در دنیای مدرن بود و او یک جریانی در مقابل سنت متحجر و روشنفکر انتقادی ایجاد کرد.

وی گفت: برخی شخصیت های تحول آفرین از جمله امیر کبیر متاثر از سید جمال الدین اسدآبادی بودند،بنابراین نسل جوان که دنبال هویت هستند با توجه به این علما هویت می یابند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *