حوزه علمیه بسته اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه تعریف کرده است
به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از مهر- حجت الاسلام علی کشوری بعد از ظهر سه شنبه در نشست تخصصی تبیین اولین برنامه پیشرفت اسلامی در اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان ضمن طرح این پرسش که آیا ما میتوانیم آرمانهای انقلاب اسلامی و رفاه جامعه اسلامی را با کارشناسی موجود حفظ کنیم یا اینکه نیاز به تأسیس کارشناسی جدید داریم؟ بیان کرد: در این زمینه باید حوزه علمیه از خود این پرسش را کند که آیا برای مشکلات کشور برنامه دارد؟
وی افزود: یکسان انگاری بین کارشناسی توسعه غربی و کارشناسی پیشرفت اسلامی وجود دارد و همه تصور میکنند با این فرمان میشود کشور را اداره و مشکلات آن را حل کرد اما باید این سوال را زنده نگه داشت تا در یک برنامه میان مدت بتوانیم کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی را جایگزین کارشناسی توسعه غربی کنیم
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به شرح سوال آیا حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه حل دارد، بیان داشت: اگر پاسخ منفی باشد تمام امیدها برای دستگاه کارشناسی جدید کور خواهد شد و از بین خواهد رفت چرا که ایجاد یک دستگاه کارشناسی جدید کار حوزه علمیه هست نه دانشگاه امام صادق و مکانهای دیگر، بنابراین پاسخ مثبت به این سوال میتوان مسائل را حل و امید را در بین جامعه تزریق کرد.
کشوری با بیان اینکه عدهای در حوزه علمیه معتقدند که فقه نباید در این مسائل دخالت کند، خاطر نشان کرد: اینکه بگوییم اسلام اقتصاد نداشته و راه حل برای مسائل جامعه ندارد این خیانت به اسلام است چرا که اعتقاد افراد در حوزه علمیه به حکومت عقلایی و امتداد به آن یعنی پای نظام کارشناسی شکست خورده فعلی را امضا کردهاند.
وی بسته اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه را یک نمونه از راه حل های فقهی برای حل مشکلات کشور دانست و ابراز داشت: اولین راه حل برای حل مسائل کشور در حوزه مدیریت شهری است چرا که شهرداریها در همه شهرهای ایران ذیل نظریه آمریکایی نو شهر گرایی شکل گرفته است.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه نوشهر گرایی شهر را به قسمتهای بزرگ تقسیم میکند و اگر بزرگ شود خدمات به شهروندان حداقلی میشود، عنوان داشت: پیشنهاد الگوی پیشرفت مدیریت شهر محله محوراست مثلاً شاهرود در آینده تابع جمعیتش به محله تقسیم شود چرا که اگر به قسمتهای کوچکتری تقسیم شود میزان سیدگی به مردم بیشتر میشود.
کشوری دومین راه حل اولویتهای تمدنی دوازده گانه را ساخت خانههای حیاط دار جایگزین خانههای آپارتمانی برشمرد و تصریح داشت: مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله از جمله فواید زندگی در خانههای حیاط دار است که هر کدام نیاز به شرح دارد.
وی واگذاری میلیون قطعه زمین رایگان توسط دولت به مستأجران را پیشنهاد حوزه علمیه به دولت خواند و ابراز داشت: اگر این پیشنهاد اجرایی شود ظرف ۲ سال آینده تعداد مستاجرین از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و بدون شک ارتباط با مردم، امید آفرینی، حل مشکلات و رفع شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم ترمیم خواهد شد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی را پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو خواند و عنوان داشت: متأسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستانها و نامگذاری آنها به نام اهل بیت (ع) قابل حل نیست، اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن میشویم و روایات سلامت را تبلیغ میکنیم.
کشوری محرومیت زدایی بر اساس نظریه تعرف، سیاست خارجی به محوریت کشورهای جغرافیایی ظهور، توزیع بودجه به محوریت تقویت خانوادهها، حفظ امنیت کشور بر مبنای خود کنترلی، پیشنهاد روشهای جدید برای حفظ و نگهبانی از نظام و تصویب قانون را از دیگر اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه الگوی پیشرفت اسلامی در حوزه علمیه اعلام کرد.