امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین سایت شترداری خراسان رضوی در بردسکن راه‌اندازی شد

خراسان رضوی – ابتکارآنلاین: مسئول اداره امور عشایر بردسکن از راه‌اندازی اولین سایت شترداری خراسان رضوی در این شهرستان با بیش از ۳۵۰۰ نفر شتر خبر داد.
کد خبر: 10597
زمان انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹ بعد از ظهر -
47 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – قاسم سالاری امروز دوشنبه ۱۹ تیر در حاشیه این مراسم از این شهرستان به عنوان قطب پرورش شتر در خراسان رضوی نام برد و افزود: سایت شترداری بردسکن به عنوان اولین سایت شترداری خراسان رضوی است که با حضور مسئولان افتتاح شد.

وی بیان کرد: هرچند عشایر شهرستان بردسکن حداقل ۱۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز مردم را تأمین می‌کردند، اما این رقم در حال حاضر به دلیل خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

مسئول اداره امور عشایر بردسکن با بیان اینکه بردسکن با در اختیار داشتن ۱۶ درصد عشایر خراسان رضوی یکی از مهمترین شهرستان‌های عشایری در استان است، خاطرنشان کرد: شهرستان بردسکن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه صنعت پرورش شتر در خراسان رضوی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بردسکن بعد از خواف به لحاظ جمعیت و وسعت رتبه دوم خراسان رضوی را داراست، گفت: تمام تلاش ما بر خروج عشایر از فعالیت تک‌محصولی است

سالاری با اعلام اینکه تعداد دام‌های سبک عشایر بردسکن ۱۲۰ هزار رأس بوده که دامداران به دلیل خشکسالی و بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی حدود ۳۵ درصد دام‌های خود را به فروش رسانده‌اند، عنوان کرد: به دلیل خشکسالی و دیگر مشکلات تنها منبع درآمد عشایر دام است که متأسفانه به دلیل فقیر بودن مراتع و گرانی نهاده‌های دامی، عشایر دچار مشکلاتی شده‌اند.

وی طول راه‌های عشایری شهرستان بردسکن را ۴۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: عشایر بردسکن نیازمند توجه بسیار جدی هستند، در غیر این صورت محله‌های عشایری به مرور خالی از سکنه خواهند شد.

مسئول اداره امور عشایر بردسکن تأکید کرد: تلاش ما بر حفظ آنان در مناطق عشایری و ترویج و حمایت از تولید برای اشتغال پایدار و افزایش درآمد آنان و تنوع‌بخشی به فعالیت‌های عشایر است.

خراسان رضوی دارای ۱۲۰ واحد شترداری است که بیش از  ۹۰۰۰ شتر در این واحدها  وجود دارد  که از این تعداد واحد شترداری ۶۰ درصد به صورت چرای آزاد و ۴۰ درصد در فضای مسقف تغذیه می‌شوند.

سالانه ۱۳ هزار تن گوشت شتر و ۱۰ هزار و ۵۰۰ لیتر شیر شتر در کشور تولید می‌شود که سهم خراسان رضوی از میزان تولید گوشت و شیر شتر ۱۰ درصد است.

۸۲۰۰ خانوار عشایر با جمعیت ۳۴ هزار نفر در ۱۳ شهرستان استان حضور دارند که شهرستان بردسکن بعد از خواف به لحاظ جمعیت و وسعت رتبه دوم خراسان رضوی را دارا است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *