امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خشکسالی بزرگترین تهدید مرکزی

اراک – ابتکارآنلاین: مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی گفت: پیشگیری مهمترین اولویت گفتمان مدیریت بحران است.
کد خبر: 10589
زمان انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ بعد از ظهر -
44 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – امید محترمی ظهر دوشنبه در نشست آموزش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مدیریت بحران استان مرکزی در سالن غدیر استانداری اظهار داشت: با توجه به شرایط استان مرکزی در راستای افزایش توانمندی، آگاه سازی و ارتقای آمادگی آحاد جامعه و دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران اقدامات مؤثری همچون آموزش‌های فراگیر و مانورهایی با سطوح مختلف صورت پذیرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی افزود: از جمله این اقدامات آموزش‌های ارائه شده در سال ۱۴۰۱ و سال جاری توسط اعضای ستاد مدیریت بحران استان با سرفصل‌هایی مانند آموزش قانون مدیریت بحران، امداد و نجات، اطفا حریق، بازتوانی، مقابله با خشکسالی، بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و دهها سرفصل آموزشی دیگر است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری مهمترین اولویت گفتمان مدیریت بحران است، گفت: رویکرد مدیریت بحران عملیاتی کردن بیانات رهبری در راستای تحقق قانون مدیریت بحران است.

وی همچنین ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در قالب‌های مختلف، یکی از وظایف مدیریت بحران است که این مهم در استان مرکزی مورد توجه جدی است.

محترمی با اشاره به تنوع تهدیدات در کشور گفت: تهدیدات مختلفی در کشور وجود دارد و هفت درصد بلایا و مخاطرات طبیعی دنیا در ایران رخ می‌دهد.

وی افزود: مسئولیت مدیریت بحران در حوادث و بلایای طبیعی و حوادث انسان ساخت که جنبه امنیتی و نظامی نداشته باشد، برعهده مدیریت بحران است و تاکنون حدود ۵۲ مخاطره در کشور شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی ادامه داد: حوزه مدیریت بحران در کشور مستقل نیست و بر پایه استفاده از مشارکت و ظرفیت سایر دستگاه‌ها است و نقش مؤثر و کارایی سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت بحران نیز امری اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی در حوزه بازسازی و آمادگی پاسخ با گروه‌های جهادی اقدامات مطلوبی داشته، گفت: هماهنگی خوبی در این خصوص ایجاد شده و منجر به چند تفاهم‌نامه شده است.

محترمی تأکید کرد: امید است در حوزه تشکل‌های مردمی نیز اتفاقات خوبی رخ دهد و ظرفیت این بخش در مدیریت بحران بیش از گذشته بهره‌گیری شود.

وی با اشاره به اهمیت نقش آفرینی گروه‌های مردمی در مدیرت بحران بیان کرد: در هیچ کجای دنیا دولت‌ها به تنهایی قادر به مدیریت بحران‌ها نیستند و در این خصوص همه باید کمک دهند و آموزش‌های لازم را فرا گیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با بیان اینکه افزایش تاب‌آوری در جامعه از دیگر موارد با اهیمت است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: مخاطرات و تهدیدات این استان اولویت‌بندی شده است و همه تلاش‌ها برای کاهش آسیب‌ها در زمان بحران به کار گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: خشکسالی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی بزرگترین تهدید در این استان است.

(منبع: مهر)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *