امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

۳۰ هزار قطعه فلامینگو در تالاب دورگه‌سنگی نقده فرود آمدند

آذربایجان غربی – ابتکارآنلاین: قایمی گفت: کارشناسان در پایش‌های خود دسته‌های بزرگی از فلامینگوهای مهاجر در تالاب «دورگه‌سنگی» نقده مشاهده کردند.
کد خبر: 10849
زمان انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲ بعد از ظهر -
64 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – اکبر قایمی رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب «دورگه‌سنگی» نقده مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر که بیش از ۶۰ درصد آنها فلامینگوهای جوان هستند مدتی را در تالاب «دورگه‌سنگی» که عمق آب آن زیاد نیست و به راحتی می توانند به جلبک‌ها دسترسی داشته باشند، به استراحت و تغذیه پرداخته و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: فلامینگوها تا اواسط مرداد ماه که تالاب «دورگه‌سنگی» از آب مناسب برخوردار است، در این تالاب ماندگار خواهند بود و به تدریج به تالاب‌های دیگر منطقه از جمله سولدوز نقده و کانی‌برازان مهاباد مهاجرت می‌کنند.

فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب بین ‌المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار و در حوضه آبریز رودخانه «گدار» قرار گرفته است و با جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تغذیه می‌شود.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه گادر از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *