امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

۲ محکوم به قصاص به عشق امام رضا (ع) بخشیده شدند

کوهدشت – ابتکارآنلاین: بعد از ۲۳ سال، دو محکوم به قصاص در شهرستان کوهدشت به عشق امام رضا (ع) بخشیده شدند.
کد خبر: 11023
زمان انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰ بعد از ظهر -
187 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از مهر – دو زندانی محکوم به قصاص پس از ۲۳ سال در شهرستان کوهدشت و حضور خادمان حرم مطهر رضوی طی مراسمی آزاد شدند.

جایگاه والای عفو و گذشت در فقه اسلامی

در این مراسم که با حضور مدیرکل زندان‌های استان لرستان و همچنین مقامات اجرایی و قضائی شهرستان کوهدشت برگزار شد، حجت‌الاسلام طهماسبی امام‌جمعه این شهرستان با استناد از آیه ۱۰ سوره حجرات اظهار داشت: مؤمنان با هم برادرند و قلب مؤمنان جای کینه نیست، لذا باید تلاش کرد تا اصلاح ذات البین در جامعه به‌عنوان یک رسم نیکو نهادینه شود.

وی سپس به جایگاه والای عفو و گذشت در فقه اسلامی اشاره کرد و گفت: شیرینی این عفو و گذشت در جان انسان‌های پاک‌نهاد، لذتی فراموش‌نشدنی و غیرقابل‌وصف دارد.

۲۲ پرونده منجر به صلح و سازش شد

عبدالمجید کشوری مدیرکل زندان‌های لرستان با اشاره به نفوذ بزرگان طوایف این استان در جلوگیری از نزاع‌ها و درگیری‌ها، اظهار داشت: امروزه لرستان مسائل و مشکلات بزرگ‌تری دارد که نیازمند استفاده از نظرات و نفوذ این بزرگان است.

وی در ادامه بیان داشت: در سال گذشته قریب به ۲۲ پرونده در استان لرستان منجر به صلح و سازش شده است؛ اما در راستای احقاق حقوق اولیا دم، تعدادی از پرونده‌ها نیز منجر به اجرای حکم می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های لرستان، افزود: ریش‌سفیدان جایگاه ویژه‌ای در ختم پرونده‌های مهم دارند؛ آنها می‌توانند به‌عنوان الگوی جوانان، این خصیصه را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

کشوری همچنین، اظهار داشت: بزرگان طوایف می‌توانند با استفاده از این ظرفیت، یاریگر جوانان در روابط اجتماعی باشند و سهم به سزایی در کاهش درگیری‌ها و نزاع‌ها ایفا کنند.

«خون بس» آئینی کهن در لرستان

رئیس دادگستری شهرستان کوهدشت نیز در این مراسم به اهمیت صلح و سازش و جایگاه آن در روایات اشاره کرد و اظهار داشت: در شهرستان کوهدشت طوایف بزرگی با صلح و سازش در کنار هم حضور دارند و آئین خون بس از آئین‌های کهن استان ما است.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرماید «ارزش صلح و سازش از عبادات مستحبی بالاتر است».

علی صفر بیرانوند با اشاره به اینکه عفو و گذشت ریشه در آموزه‌های دینی ما دارد، تصریح کرد: البته برخورد با جرایم خشن نیز از وظایف مهم دستگاه قضا است و قطعاً این جرایم مستوجب تخفیف در دستگاه قضا نمی‌شوند.

بنابراین گزارش، در این مراسم از تعدادی از خیرین و دست‌اندرکاران این مراسم که منجر به عفو و رهایی دو تن از قصاص و زندان پس از ۲۳ سال شد، تقدیر به عمل آمد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *