امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

زیرساخت های مرز خسروی تا پیش از شروع پیاده روی زوار اربعین آماده می شود

قصرشیرین - ابتکارآنلاین: استاندار کرمانشاه گفت: زیرساخت های مرز رسمی خسروی تا پیش از شروع مراسم پرشکوه پیاده روی زوار اربعین برای خدمات رسانی مطلوب و شایسته به زائران آماده می شود.
کد خبر: 11203
زمان انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ بعد از ظهر -
67 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – «محمدطیب صحرایی» روز شنبه در جلسه ستاد استانی اربعین حسینی در پایانه مرز خسروی با حضور ادارات و دستگاه های مختلف عضو این ستاد با تسلیت ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، افزود: امروز جلسه ای مفصل با حضور کمیته های ۱۸ گانه عضو ستاد اربعین که مسوول و موظف به خدمت رسانی به زوار هستند برگزارشد که تمامی مسایل و مواردی که نیاز بود مطرح و به جمع بندی رسید و در این رابطه نیز همه دستگاه‌ها موظفند تا طرح های در دست اقدام را پیش از مراسم اربعین به اتمام برسانند.

وی اظهار کرد: پیشرفت کارها متناسب با برنامه هایی که طراحی شده متفاوت و طوری برنامه ریزی شده که به مراسم اربعین برسد که برخی کارها و اقدام های راهبردی و ماندگار خواهد بود از جمله جاده ترانزیتی برکت که مسیر تردد ترانزیت و زائران را از یکدیگر جداسازی می کند و این کار برای تمام فصول می تواند یک امکان بسیار خوب برای مرز خسروی باشد.

استاندار کرمانشاه گفت: برخی اقدام های نیز استفاده اربعینی آن ها پررنگ تر است مثل مواکب خدمت رسانی به زائران که بعد از اربعین نسبتی از آن ها قابل استفاده خواهد بود و حجم اصلی آن برای اربعین بود و بعد از اربعین خدمات رسانی آن ها به مجموعه های تخصصی خود بر می گردد ولی آن چه مهم است تمامی این موارد و مجوعه اقدام ها تا قبل از ورود زائران به جمع بندی خواهد رسید.

صحرایی ادامه داد: تمامی اقدام ها برای این است که با افتخار در خدمت زائران سیدالشهدا باشیم که مقدمه های درون و بیرون مرز به خوبی در حال پیگیری استَ و توافق خوبی با استاندار دیالی که استان همجوار کرمانشاه به عراق است نیز اتفاق افتاده است.

زائران با آرامش و اطمینان مرز خسروی را برای خروج به عراق انتخاب کنند

استاندار کرمانشاه گفت: از همین جا دعوت می کنم از تمامی زائرانیش که استان های مبدا آن ها این امکان را فراهم می کند استان کرمانشاه و مرز خسروی را برای خروج به عراق در نظر بگیرند با آرامش و اطمینان این مسیر را انتخاب کنند چون تمامی مقدمه های زیرساختی، تاسیسات، جاده ای تا راهداری، مواکب و پذیرایی مردمی همگی آماده برگزاری یک مراسم خوب و آبرومند برای خدمت رسانی به زائران سید الشهدا (ع) است.

پرویزخان و سومار مرزهای جایگزین خسروی برای بارهای ترانزیتی و حمل و نقل کالا در ایام اربعین

استاندار کرمانشاه گفت: برای امنیت هرچه بیشتر زائران و رفاه حال آن ها بنا است بار ترانزیتی و حمل ونقل کالا را مقداری متوازن کنیم و بخشی از ترانزیت و حمل و نقل کالا ها را از مرز خسروی در ایام اربعین به مرزهای پرویزخان و سومار به عنوان مرزهای جایگزین سوق دهیم.

صحرایی ادامه داد: برای همین یکی از نکات این است اقلام فاسد شدنی و تره بار و میوه با اطلاع رسانی قبلی به تجار و صاحبان کالا به جای مرز خسروی از مرزهای سومار و یا پرویزخان صادر شود و این اقدام به منظور تسهیل در تردد زائران و همچنین صادرات کالا است که این بار متوازن بین مرزهای فعال استان کرمانشاه تقسیم می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه به ایام مراسم با شکوه پیاده روی اربعین نزدیک می‌شویم و شاهد بازدید میدانی و تخصصی از مرز از سوی نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی برای بررسی وضعیت زیرساخت ها خواهیم بود این حضور باید با هماهنگی و اطلاع ستاد مرکزی اربعین و ستاد استانی باشد.

استاندار کرمانشاه گفت: برگزاری خوب و زیبنده مراسم اربعین نیازمند همکاری دستگاه های دولتی و هم مجموعه مردمی استان است و مصوبه های این جلسه استانی نیز از همین بعد از ظهر امروز باید پیگیری شود.

امکانات و اولویت های تردد مواکب در مرز سومار مستقر می شود

صحرایی گفت: با توجه به شروع تردد مواکب و عوامل خدمات رسانی به زائران اربعین از دهم شهریورماه از مرز سومار و از استقرار امکانات و اولویت های مورد نیاز برای تردد زائران در مرز سومار خبر داد.

او افزود: همه باید برای روح اربعین و این اتفاق معنوی کار کنیم و همه ما می دانیم هر دستگاه باید ضمن انجام وظیفه خود باید اتصال به سایر دستگاه ها داشته باشد.

استاندار کرمانشاه در ادامه از مهمانسرای سیدالشهدا سپاه پاسداران در کمربندی قصرشیرین بازدید و روند آماده سازی این موکب بزرگ را بررسی کرد که این موکب امکان اسکان سه هزار زائر به صورت همزمان را دارد.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی – منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

رز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی – منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *