امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرک بز، گنجی پنهان که به جیب دلالان سرازیر می‌شود

خراسان جنوبی – ابتکارآنلاین: نبود صنایع فرآوری کرک بز سبب شده تا دسترنج دامداران و عشایر خراسان جنوبی به جیب دلالان برود.
کد خبر: 11227
زمان انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ بعد از ظهر -
43 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – بز کرکی به واسطه تولید کرک مرغوب و کیفیت بالا از ارزش اقتصادی بالایی در بازار‌های جهانی برخوردار است که زیستگاه اصلی این نوع دام در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه است.

جعفری رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۰۰ تن کرک در استان تولید شده است.

او افزود: حدود ۷۰۰ نفر مشغول به پرورش، کرک چینی و فرآوری کرک در استان هستند.

جعفری با اشاره به هدف ایجاد مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در سربیشه، بیان کرد: حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی با توجه به سازگاری بالای بز کرکی به آب و هوای سرد و خشک و کم توقع بودن این گونه، از اهداف راه اندازی این مرکز بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: فرآوری عمده کرک در استان صورت نمی‌گیرد و سالانه حدود ۲۰۰ کیلوگرم کرک در خانه برک مود فرآوری و تبدیل به لباس می‌شود.

او با اشاره به اینکه هر کیلوگرم کرک حدود ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، عنوان کرد: بخش عمده کرک‌های تولید شده در استان توسط دلالان صادر و مابقی به صورت سنتی فرآوری می‌شود.

جعفری گفت: کرک‌های تولید شده در استان به چین و افغانستان صادر می‌شود که در صورت فرآوری، ۴۰ درصد ارزش افزوده ناشی از آن نصیب استان می‌شود.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *