امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پل ۱۰۰۰ ساله «کلهرت» مرمت می‌شود

لرستان – ابتکارآنلاین: رئیس پایگاه پل‌های تاریخی لرستان از تخصیص اعتبار برای مرمت و استحکام‌بخشی پل کلهرت معمولان خبر داد.
کد خبر: 11340
زمان انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ بعد از ظهر -
59 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – سیلاب پنجم و دوازدهم فروردین سال ۱۳۹۸ علاوه بر خسارت پنج هزار میلیارد تومانی به زیرساخت‌های این شهرستان خسارت هفت میلیارد تومانی به پل‌ها و آثار تاریخی وارد کرد.

پل‌های باستانی و تاریخی از جمله پلدختر، پل تاریخی کلهرت، پل گاومیشان و پل افرینه در این سیلاب خسارت جدی دید که هنوز بازسازی اصولی از این پل‌ها انجام نشده تا نماد‌های تاریخی پلدختر که شناسنامه این دیار است در معرض تخریب قرار بگیرد.

پل باستانی کلهرت معمولان یکی از پل‌های مطرح کشور و جهان مربوط به دوره ساسانی است. تاریخ این پل مربوط به سال ۳۷۴ هجری قمری است و توسط بدر ابن حسنویه برای عبور کاروانیان ایجاد شده‌است.

پل کلهرت در یک کیلومتری شمال شهر معمولان در کنار تونل ورودی این شهر و ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد. این پل با ارتقاع ۲۶ متری طبق گفته برخی کارشناسان بلندترین پل تاریخی جهان است و ۱۰۳۸ سال قدمت دارد.

پل کلهرت بر روی تنگه‌ای سنگی و صخره‌ای با ۹۱ متر قرار دارد. پایه‌های این پل به‌صورت بیضی‌شکل و دو کتیبه تاریخی در ضلع غربی پل و بر روی کوه لهور نوشته شده‌است.

اتصال دو طرف پل تاریخی کلهرت معمولان به کوه سربه‌فلک‌کشیده لِهور زیبایی دوچندانی به این پل به‌عنوان نماد و هویت شهر ارغوان‌ها داده‌است. این پل در ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۷۰ به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وضعیت نامناسب پل‌های تاریخی لرستان

پل تاریخی کلهر پس از قرن‌ها همچنان مقاوم و مستحکم در برابر بلایای طبیعی مختلف پا برجا باقی مانده‌است، اما به‌سبب خسارات سیل ۱۳۹۸ و عدم بازسازی و مرمت اساسی این روز‌ها در آستانه تخریب است.

وضعیت نامناسب پل کلهر سبب شد تا خبرگزاری تسنیم در ۲۸ تیرماه در گزارشی با عنوان «پل ۱۰۰۰ ساله معمولان در آستانه تخریب؛ میراثی که سیل از بین برد» به این پل بپردازد که بعد از انتشار این گزارش مسئولان میراث‌فرهنگی از تخصیص اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی این پل خبر دادند.

علی مصطفی‌نژاد رئیس پایگاه پل‌های تاریخی لرستان اظهار داشت: ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات میراث‌فرهنگی برای مرمت و بازسازی پل کلهر معمولان اختصاص داده شده‌است.

وی افزود: پیمانکار این پروژه انتخاب‌شده و قرارداد امضا کرده است که به‌محض اینکه گرمای هوای منطقه کاهش پیدا کند عملیات مرمت پل کلهر آغاز می‌شود.

رئیس پایگاه پل‌های تاریخی لرستان عنوان کرد: ما به‌سبب شدت گرمای هوا در منطقه نمی‌توانیم در حال حاضر مرمت پل کلهر را آغاز کنیم، چون گرمای هوا کارایی را پایین می‌آورد.

کمبود اعتبار برای مرمت پل‌های تاریخی

وی با بیان اینکه ما به‌سبب کمبود اعتبارات در حوزه پلدختر و معمولان فقط توانستیم برای مرمت پل کلهر اعتبار تخصیص بدهیم، بیان کرد: سیل ۱۳۹۸ خسارات گسترده‌ای به پل‌های تاریخی لرستان وارد کرده‌است و در حوزه میراث‌فرهنگی اعتبار چندانی برای مرمت و بازسازی پل‌ها تخصیص پیدا نکرده‌است.

مصطفی‌نژاد گفت: پنج میلیارد تومان برای مرمت پل کلهرت، پنج میلیارد تومان برای پلدختر و دو میلیارد تومان برای مرمت و باز سازی پل تاریخی افرینه اعتبار نیاز داریم که باید سازمان مدیریت بحران و استانداری اعتبار موردنیاز را تخصیص دهند.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *