امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سه آئین عاشورایی تربت‌جام ثبت ملی می‌شود

خراسان رضوی – ابتکارآنلاین: رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام گفت: به زودی سه آئین عاشورایی شهرستان تربت‌جام ثبت ملی می‌شود.
کد خبر: 11445
زمان انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶ بعد از ظهر -
39 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – فرامرز صابرمقدم رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام  گفت: علم بندان، علم‌گردانی و مراسم حسن و حسین از جمله آئین‌هایی هستند که ظرفیت ثبت در فهرست میراث ناملموس را دارند.

او افزود: با توجه به برگزاری مراسم عاشورایی در شهر‌ها و مناطق روستایی این شهرستان، نشست‌هایی برای آشناسازی با ارزش‌های ثبتی این گونه آیین‌ها با بخشداران و اعضای شورا‌ها و دهیاری‌ها چند روز مانده به تاسوعا و عاشورا، برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام ادامه داد: رفتار‌های آئینی-عبادی مردم را باید در فرهنگ دینی همان جامعه و در نظام اعتقادی آن‌ها در گذشته‌های دور و در تاریخ اسطوره‌ای درآمیخته با فرهنگ آن مردم جست و جو کرد.

صابر مقدم بیان کرد: برخی از جلوه‌های مذهبی نظیر آئین‌های عاشورایی، با ماندگاری و نفوذشان در تمثیل‌ها، تصویر‌ها و صور و در رفتار‌های مذهبی مردم یک جامعه تجلی یافته‌اند.

او تصریح کرد: آئین‌های عاشورایی که همه ساله با آغاز ماه محرم و اوقات سوگواری سید و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) با حضور همه مردم و عاشقان اهل‌بیت به صورت خودجوش در شهرستان تربت‌جام انجام می‌شود، ماحصل برگزاری آن‌ها ایجاد وحدت و یکدلی در بین مردم و همبستگی مذهبی را به دنبال دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام تاکیدکرد: ثبت این مراسم ارزشمند در فهرست میراث ناملموس کشور و در قالب آئین‌های عاشورایی عامل مهمی برای حفظ آن از گزند بدعت‌ها و نوآوری‎‌ها خواهد بود.

صابر مقدم اظهار کرد: پس از دریافت مستندات تصویری مراسم و تدوین گزارش مقدمات ثبت ملی این آیین‌ها فراهم خواهد شود.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *