امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
معاون وزیر صنعت:

معادن طلای‌ ایران دست خارجی‌ها نیست

کردستان - ابتکارآنلاین: معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان اینکه معادن طلای‌ ایران دست خارجی‌ها نیست، گفت: ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی که عمده آن فراوری شده است، از معادن خارج می‌شود.
کد خبر: 11807
زمان انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ بعد از ظهر -
45 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از تسنیم – رضا محتشمی‌پور صبح امروز در شانزدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی که عمده آن فراوری شده است، از کشور خارج می‌شود که با در نظر گرفتن ۶۱۰ میلیون تن خام‌فروشی و ۲۰ تن تولیدی بخش معدن، بیش از یک درصد تولیدات معدنی کشور اعم از سنگ برش خورده، سنگ گچ خام، سنگ آهن هماتیت و… خواهد بود.

وی با ادعای اینکه صادرات مواد معدنی خام نداریم، گفت: وقتی یک درصد معادن معدنی کشور به صورت خام صادر می‌شود، دیگر نمی‌توانیم بگوئیم که خام‌فروشی معدنی داریم!

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره درخواست مسئولان استانی مبنی بر بازگشت حقوق دولتی معادن به کردستان افزود: این مطالبه در حال بررسی بوده و در طول سه سال اخیر اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است. تا سال ۱۴۰۰ به‌جای ۱۵ درصد، حدود ۲ درصد پرداخت ‌می‌شد که در سال گذشته علی‌رغم اینکه قانون هم رعایت نشده، به ۴ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز در قانون بودجه برای بازگشت حقوق دولتی معادن، به جای در نظر گرفتن ۱۵ درصد، ۵ درصد در نظر گرفته‌اند، تصریح کرد: مسئولان استانی و نمایندگان مجلس این مطالبه را پیگیری کنند این میزان افزایش یابد.

محتشمی‌پور با بیان اینکه صادرات طلای معدنی در کشور ممنوع نیست، توضیح داد: صحبت‌هایی مبنی بر اینکه درصد زیادی از طلای کشور دست سرمایه‌گذاران خارجی است، صحت ندارد، بخش زیادی از معادن دولتی و بخشی نیز توسط سرمایه‌گذاران اداره می‌شود.

وی بیان کرد: معادنی در سطح کشور وجود داشته که بعد از گذشت سالیان سال، همچنان مغفول مانده و مورد استفاده قرار نگرفته است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت پرداخت و بازگردان یک درصد فروش معادن به استان را مستلزم وقوع خسارت دانست و اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۳ این یک درصد برای جبران خسارت بوده و باید رعایت و در بخش خود هزینه شود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت درباره فعالیت ایمیدرو خاطر نشان کرد: اکنون ۵۱۱ محدوده در اختیار ایمیدرو قرار دادیم که سال‌هاست تاکنون نتوانسته مجوز ماده ۲۴ را بگیرد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *