امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

میراث فرهنگی همدان: هگمتانه مشکلی برای ثبت جهانی ندارد

همدان - ابتکارآنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان گفت: در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی هگمتانه انجام شده است، گفت: ‌موانع برطرف شده و معتقدیم هگمتانه مشکلی برای ثبت جهانی ندارد.
کد خبر: 12039
زمان انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴ بعد از ظهر -
29 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – محسن معصوم علیزاده اظهار داشت: مرمت اساسی در مسیر دسترسی به هگمتانه به خصوص در دل بازار تاریخی همدان و خیابان اکباتان انجام شده و سرا بازارها بازسازی شده اند.

وی افزود: از آنجا که توسعه گردشگری از اهم توجهات در دولت سیزدهم به شمار می‌رود باتوجه به پای کار بودن دستگاه‌های اجرایی مختلف در استان همدان به ویژه شهرداری، تلاش مضاعف بازاریان، مجموعه‌های صنفی در کنار گروه‌های مردم نهاد باید تلاش شود رونق در خیابان‌های منتهی به سایت تاریخی هگمتانه به ویژه در خیابان اکباتان بیشتر شود.

هگمتانه مهم‌ترین بنای واجد ارزش تاریخی در ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تاکید کرد: هگمتانه مهم‌ترین بنای واجد ارزش تاریخی در ایران است که از هر نظر قابلیت جهانی شدن را دارد اما در سال‌های گذشته برخی سازه‌های ناهمگون مثل اضافه بنای ساختمان حوزه هنری، وجود آسفالت در میدان هگمتانه، ترافیک و… باعث شده بود جهانی شدن هگمتانه به تعویق بیفتد که خوشبختانه امسال با همراهی و اتحاد شکل گرفته بین دستگاه‌های متولی امر این موانع به طور کامل حذف شده‌اند.

علیزاده افزود: بخشی از منظر تاریخی شهر همدان بازار سنتی این شهر است که وجود اصناف مختلف در رشته‌های متفاوت، تیمچه ها و سراهای متعدد و قدمت فراوان این بازار می تواند در کنار ثبت جهانی هگمتانه در زمره اماکن تاریخی یونسکو به محلی برای بازدید میلیون ها گردشگر تبدیل شود.

هویت‌دار ‌و شناسنامه‌دار شدن آثار تاریخی

وی عنوان کرد: با جهانی شدن هگمتانه، بازاریان و شهروندان همدانی و سایر هموطنان از مزایای اطلاع‌رسانی در مورد این اتفاق مهم در گستره جهانی بهره‌مند می‌شوند و با جهانی شدن این میراث ارزشمند فرهنگی، تاریخی نام همدان در فهرست اماکن تاریخی جهان ثبت می‌شود که این امر خود در جذب گردشگر به ویژه گردشگر خارجی نقش فراوانی دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هویت‌دار شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار تاریخی در جهان خروجی‌های خوبی خواهد داشت، بیان کرد: مثلا در زمان وقوع زلزله بم، مبالغ چندمیلیون دلاری از طرف سازمان یونسکو برای بازسازی ارگ بم کمک شد، حتی کشورهای عضو این سازمان هم باید سالانه مبالغی را به عنوان حق عضویت بپردازند یعنی حتی اگر ما نخواهیم برای این آثار هزینه کنیم، این جامعه جهانی است که چنین اهرم فشاری را قرار داده تا حافظه جهانی حفظ شود.

هگمتانه نماد بارز تمدن و تاریخ ایران است

علیزاده در پایان تاکید کرد: ثبت جهانی شدن یک اثر تاریخی قطعا به افزایش احساسات ملی گرایانه و هویتی نیز کمک زیادی می‌کند؛ همچنین ریشه‌دار بودن آن ملت را اثبات می‌کند برای همین روسای کشورها به این ثبت‌ها علاقمند‌ند و بر همین اساس است که معتقدیم وقتی هگمتانه نماد بارز تمدن و تاریخ ایران است مهم‌ترین مولفه را برای قرار گرفتن در لیست جهانی آثار تاریخی یونسکو داراست.

(منبع: تسنیم)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *