امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

موفقیت دانشجوی تبریزی در تشخیص زود هنگام بیماری ام اس

آذربایجان شرقی – ابتکارآنلاین: برای نخستین بار تشخیص بیماری ام اس توسط تصاویر او.سی.تی شبکیه چشم توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی در تبریز امکان پذیر شد.
کد خبر: 12569
زمان انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰ بعد از ظهر -
52 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – علی مهرآورد دانشجوی نخبه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این خصوص گفت: تجزیه تصاویر OCT(اسکن چشم) شبکیه چشم افراد سالم و بیمار را انجام دادیم و بر اساس این انالیز (تجزیه) توانستیم به این نتیجه برسیم که کاهش ضخامت شبکیه چشم در افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند مشاهده می شود و در واقع دارای کاهش ضخامت لایه شبکیه چشم هستند و این لایه به شدت در بیماران یاد شده کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: برای این تشخیص علمی از هوش مصنوعی نیز بهره گرفتیم تا با دریافت تصاویر او سی تی و تجزیه تصاویر شبکیه چشم ۵۰۰ نفر تفاوت بین شبکیه چشم افراد بیمار و سالم قابل تشخیص‌تر شود.

وی افزود: از این ۵۰۰ نفر ۲۰۰ نفر بیمار ام اس و ۳۰۰ نفر سالم بودند که از طریق هوش مصنوعی تصاویر او.سی.تی تجزیه و تفاوت شبکه چشم بین افراد بیمار و سالم مشخص شد و به این طریق قابلیت دریافت تصاویر خام از دستگاه او.سی.تی و تجزیه آن میسر شد.

مهرآورد خاطرنشان کرد: این موفقیت با اتکا به دانش داخلی امکان‌پذیر شد که تشخیص زودرس بیماری ام اس و همین طور کمک به کنترل بیماری ام اس تحت درمان از مزایای این روش درمانی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: این روش به تشخیص زودهنگام بیماری قبل از تشخیص پلاک های مغزی با بررسی ضخامت لایه های شبکیه چشم کمک می کند.

(منبع: ایسنا)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *