امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشکیل ۸ پرونده قضایی برای حفاری‌های غیرمجاز در شهر ری

ری - ابتکارآنلاین: رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از تشکیل ۸ پرونده قضایی برای جویندگان گنج در شهرستان ری که به‌ منظور پیدا کردن اشیاء قیمتی حفاری غیرمجاز انجام می‌دادند خبر داد و گفت: رمال‌ها و فلزیاب فروشان عاملان اصلی حفاری‌های غیرمجاز هستند.
کد خبر: 14402
زمان انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ بعد از ظهر -
198 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – نوروز تقی‌پور با اشاره به برخورد جدی دستگاه‌های نظارتی با حفاری‌های غیرمجاز، اظهار داشت: از ابتدای سال تا به حال ۸ مورد حفاری غیرمجاز در سطح شهرستان ری شناسایی و پس از اثبات بروز تخلفات، پرونده قضایی جهت رسیدگی تشکیل شده است.

وی افزود: حفاری‌های غیرمجاز به‌ منظور پیدا کردن گنج و اشیاء قیمتی امسال نسبت به سال‌های گذشته در سطح شهرستان ری کاهش داشته است، اما همچنان مواردی در مرکز شهر ری، فشافویه، قلعه‌نو و سایر مناطق ری با همکاری خوب بخشداران، دهیاران و عوامل نیروی انتظامی شناسایی و اقدام لازم انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در ادامه گفت: به‌ طور میانگین در هر هفته ۲ مورد حفاری غیرمجاز به اداره میراث اعلام می‌شود که با هماهنگی نیروی انتظامی و در صورت نیاز دادستانی به محل مراجعه می‌کنیم و در صورت بروز تخلف و حفاری به قصد جست‌وجوی گنج اقدام لازم صورت می‌گیرد.

تقی‌پور تصریح کرد: در برخی موارد که توسط مردم به اداره میراث اعلام می‌شود حفاری به‌منظور ساخت‌وساز غیرمجاز بوده که پس از بررسی نشانی و محل شناسایی شده تحویل عوامل شهرداری یا دهیاری می‌شود.

وی ادامه داد: آخرین گزارش حفاری غیرمجاز در محوطه خارجی آرامستان ابن‌ بابویه بود که سودجویان با ایجاد چاهی عمیق و با استفاده از نقشه‌های قلابی قصد دسترسی به گنجینه‌هایی خیالی را داشتند که عوامل این حفاری بازداشت شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری با اشاره به قدمت ۸ هزار ساله شهرستان ری ابراز داشت: در برخی نقاط ری پس از ۴ متر حفاری تکه‌های سفال مربوط به دوره‌های پیشین پیدا می‌شود و همین مشاهدات باعث افزایش تمایل در برخی شهروندان به جست‌وجو برای گنج شده و اخیراً نیز دستگاه فلزیاب جزو مکشوفات اصلی در حفاری‌های غیرمجاز است که تعداد آن نیز افزایش داشته است.

تقی‌پور در پایان با اشاره به افزایش تبلیغات دستگاه‌های فلزیاب خاطرنشان کرد: رمال‌ها، دعانویس‌ها و فروشندگان دستگاه‌های فلزیاب با دریافت هزینه‌های سنگین نقشه‌های دروغینی از گنج و اشیاء قیمتی در اختیار افراد ساده و زودباور قرار می‌دهند که در نهایت بدون پیدا کردن هیچ‌گونه شی‌ء قیمتی، افراد مجبور به پرداخت جریمه یا حتی از سوی مقام قضایی زندانی می‌شوند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *