امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش مشوق ماندگاری پزشکان برای مناطق محروم و مرزی  

خراسان جنوبی – ابتکارآنلاین: مدیرعامل بیمه سلامت ایران از افزایش مشوق ماندگاری پزشکان برای مناطق محروم و مرزی خبر داد.
کد خبر: 14536
زمان انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰ بعد از ظهر -
40 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – محمد مهدی ناصحی روز چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با اصحاب حوزه سلامت استان خراسان جنوبی افزود: طبق تفاهم نامه‌ای بین سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشوقی در نظر گرفته شده که ماندگاری پزشکان برای مناطق محروم و مرزی بیشتر شود لذا امسال دریافتی آنها افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: این تفاهم نامه از ابتدای امسال عملیاتی شده و مابه التفاوت مبالغی که تاکنون پرداخت شده هم تخصیص خواهد یافت.

ناصحی اظهارکرد: درخصوص داروخانه‌ها هم پرداخت خوبی صورت گرفته اما وقفه ایجاد شده به دلیل تاخیر بیمه سلامت نبوده بلکه تصمیم کشوری در مورد هدفمندی یارانه‌ها است اما در حال حاضر ویژه داروخانه‌های خراسان جنوبی تا مهرماه مطالبات پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه هدف از سفر به خراسان جنوبی را بررسی وضعیت بیمه‌ای و سلامت مردم در بخش‌های خصوصی و دولتی و نقش صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج در استان عنوان کرد و افزود: بخش‌های دولتی با توجه به ظرفیت زیادی که دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرده، خدمات خوبی به مردم ارایه می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها هم در تامین منابع تعهداتی دارند که باید پرداختی به موقع باشد گفت: تا پایان تیرماه مطالبات دانشگاه علوم پزشکی و بخش‌های درمانی استان پرداخت شده و برای ماه‌های مرداد و شهریور منتظر اسناد پزشکی بیمارستان‌های دولتی بودیم که امروز مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی تخصیص دادیم لذا تا نیمه نخست امسال تسویه کامل می‌شود.

وی درباره پرداخت هزینه‌ها از سوی صندوق بیماران صعب‌العلاج گفت: تاکنون مبالغی به صورت علی الحساب پرداخت شده و برای داروهایی که در سامانه نیست باید بسته‌های خدمتی توسط معاونت غذا و دارو ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه ماهانه بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال مطالبات درمانی در سطح کشور به بخش‌های خصوصی و دولتی پرداخت می‌شود گفت: قصد داریم کمک ویژه‌ای به خراسان جنوبی داشته باشیم تا فشارهای معیشتی کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: برای ۵۳ بیماری عمده بسته خدمتی تعریف شده داریم اما در مورد برخی داروهای جدید که وارداتی هستند باید بررسی‌های لازم صورت گیرد در عین حال با ارایه صورتحساب بیماران به کمیته استانی بیمه سلامت مبالغ قابل پرداخت است و اگر کد دارو وارد سامانه شود نیاز به مراجعه متعدد بیمار نیست.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در این نشست گفت: در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر از ابتدای امسال شاهد رشد ۳۷ درصدی درآمد برای حوزه‌های مختلف هستیم.

فرشید عابدی افزود: مراکز شبانه روزی در مناطقی که جمعیت کم دارند به خصوص مناطق مرزی امسال به طور ویژه افزایش درآمد خواهند داشت، امسال اضافه شدن کارشناس تغذیه و کارشناسان بهداشت و روان برنامه ریزی شده که باید استان در راستای جذب نیروهای لازم اقدام کند.

وی ادامه داد: امسال برای موضوع آموزش هم اعتبار خاص در نظر گرفته شده و در مسیر راهنمایی‌های بالینی باید حرکت کنیم.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه فعالیت‌های پیشگیری در هشت زمینه دنبال می‌شود گفت: طبق برنامه هفتم توسعه نیز پنج درصد درآمد سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه پیشگیری هزینه خواهد شد که از این حیث می‌توان شاهد اتفاقات تاثیرگذار در سطح کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل دخانیات را در کاهش مصرف مواد مخدر اثرگذار است،گفت: برای ترک اعتیاد هم مشوق‌هایی از سوی بیمه سلامت دریافت می‌شود که لازم است در این زمینه اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اهمیت هزار روز نخست زندگی فرد شامل حاملگی مادر تا ۲ سالگی اضافه کرد: فعالیت‌های خودمراقبتی بین مردم مورد حمایت بیمه سلامت است و در حوزه ورزش نیز انتظار داریم پزشکان و کارشناسان تغذیه به کاهش وزن افراد ورود پیدا کنند که در صورت تحقق اهداف مد نظر مشوقی هم در نظر گرفته شده است.

عابدی بر تعریف تغذیه سالم از سبد غذایی بومی خراسان جنوبی نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه افسردگی مهمترین اصل در بهداشت روان است در این زمینه انتظار می‌رود کارشناسان فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشند.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت یادآورشد: در پیشگیری سطح چهار نیز کاهش اقلام دارویی و آزمایشگاهی مد نظر است که در این زمینه مشوقی برای پزشکان مطب‌دار و سازمان نظام پزشکی در نظر گرفته شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *