امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

مواجهه با شبهات، اولویت اول حیات علمی حوزه‌ علمیه قم بوده است

قم – ابتکارآنلاین: رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، گفت: در دوره معاصر که جریان حذف مظاهر اسلامی در جامعه رایج شده بود، مواجهه با شبهات اولویت اول حیات علمی حوزه علمیه قم بود.
کد خبر: 14671
زمان انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲ بعد از ظهر -
29 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در نشست خبری اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر که امروز ۲۱ آبان ماه در سالن جلسات مدرسه علمیه جعفریه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای مظلوم غزه، عنوان کرد: جامعه‌ای زنده‌است که در آن پرسش ارزش باشد و تفکر و تعقل سکه رایج آن جامعه باشد.

وی با بیان اینکه بین پرسش و شبهه تفاوت وجود دارد، ادامه داد:  با توجه به این تفاوت شبهه در اذهان جاری می‌شود و بسیاری با شبهه ذهنشان درگیر می‌شود اما نباید از آن ترسید باید نسبت به پاسخگویی اهتمام داشت.

پور امینی افزود: تفکر شیعه عقلانی است و علمای بزرگ ما ضمن تبیین مسائل مختلف وظیفه خود می‌دانستند که نسبت به شبهات ورود کنند و جوابگو باشند و هیچ شبهه‌ای را بدون پاسخ نمی‌گذاشتند و در ضمن پاسخگویی به مقابله با جریان معارض می‌پرداختند.

وی تصریح کرد: در دوره معاصر به ویژه رضاخان که جریان حذف مظاهر اسلامی در جامعه رایج شده بود، مواجهه با شبهات اولویت اول حیات علمی حوزه علمیه قم بود.

پورامینی گفت: در ۵۰ سال اخیر چهره‌های برجسته حوزه‌های علمیه از افتخاراتشان این بوده که در راستای پاسخگویی به شبهه بر آمدند و این افتخار برای حوزه قم همین بس که مرجعیت و علمای بزرگی همچون علامه طباطبایی و مرتضی مطهری در مقام پاسخگویی برآمدند.

وی ادامه داد: دومین جشنواره پاسخ برتر با هدف هم‌افزایی و همچنین جریان‌سازی و حرکت تبیینی و نیز ورود جبهه‌ای در مقابله با شبهات شکل گرفت با این نگاه که از همه ظرفیت‌ها به ویژه فعالان و مراکز تخصصی برای پاسخگویی به شبهه استفاده شود.

پورامینی اظهار کرد: در دبیرخانه دومین جشنواره پاسخ برتر این هدف دنبال شد که از فعالان پاسخگو به شبهات و مراکز تجلیل شود تا گفتمان عالی در حوزه قم همچنان سریان داشته باشد و برای همه مواجهه با شبهات حرکت علمی و عملی تلقی شود.

وی یادآور شد: سال گذشته از مرجعیت شیعی آیت‌الله سبحانی به عنوان شخصیتی که سال‌ها پیشگام در پاسخگویی به شبهات بود تقدیر کردیم؛ این حرکت در دومین جشنواره هم دنبال کردیم و در کنار اعلام فراخوان عمومی بخش ممتاز جشنواره امسال تجلیل از تلاش آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخگویی به شبهات است.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، افزود: اولین اثر مکتوب در پاسخ گویی به شبهات را در سن ۱۷ سالگی نوشتند و شاگردانی را در راستای پاسخگویی به شبهه تربیت کردند.

وی پاسخ به شبهات نسل نو را ضروری دانست و گفت: نسل جوان، نشان از تعقل و تفکر و شادابی جامعه و طبیعی است که اذهان جوانان با شبهه درگیر می‌شود اما نباید از درگیری با شبهات ترسید بلکه هنر این است که در پاسخگویی هنرمندانه و مخاطب شناسانه ورود کنیم؛ در همین راستا در این جشنواره از مرکز فعال در پاسخگویی به شبهات نسل جوان تجلیل می‌شود.

پورامینی بیان کرد: مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه تلاش دارد یک ورود عالمانه در عرصه پاسخگویی به شبهات داشته باشد و تلاش کند از قالب‌های متعدد و متنوع اعم از کتاب، نشریات، چندرسانه‌ای، رادیو پاسخ، کلیپ‌ها و موشن‌گرافی استفاده کند به ویژه در عرصه‌هایی که حضور مرکز مسئولانه است.

وی گفت: در حوزه علمیه قم مراکز تخصصی متعددی داریم که در راستای پاسخگویی به شبهات عمل می‌کنند و تلاش کردیم در یک‌سال اخیر جلسات هم افزایی داشته باشیم با این هدف که موازی کاری اجتناب کنیم.

پورامینی ادامه داد: در کنار پاسخگویی به شبهه یکی از رویکردهای ما رویکرد تهاجمی است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند منتظر نباشید تا شبهه وارد شود و بعد در مقام پاسخگویی برآیید؛ لذا باید مبنای فکر دشمن را به چالش کشید.

ارسال بیش از ۱۲۰۰ اثر به دومین جشنواره پاسخ برتر

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام درویشی دبیر دومین جشنواره پاسخ برتر، عنوان کرد: فرآیند جشنواره از اعلام فرخوان و دریافت آثار و داوری و انتخاب آثار برتر یکسال به طول انجامید و از همه فعالین، داوران و از شرکت کنندگان برای حضور در این جشنواره تشکر می‌کنیم.

درویشی اظهار کرد: بیش از ۱۲۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد و در مجموع سه چهره برتر پاسخگو و شش مرکز برتر پاسخگو و بیش از ۳۰ اثر منتخب در اختتامیه معرفی و تجلیل می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های آثار منتخب را تاکید بر تولیدات تازه قرار دادیم و مراکز پاسخگویی منتخب نیز فعالیتشان ناظر به هوش مصنوعی، نوآوری و فضای آموزشی در راستای پاسخگویی به شبهه بوده است.

درویشی اضافه کرد: پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و تجلیل از ایشان، سخنرانی آیت‌الله اعرافی و تجلیل از برگزیدگان از برنامه‌های آیین اختتامیه جشنواره پاسخ برتر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: آیین اختتامیه جشنواره پاسخ برتر سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه در سالن امین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه مسجد جمکران از ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه تا ۱۴:۳۰ برگزار می‌شود.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *