امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۲۵ پروژه آب و خاک استان اردبیل اجرا و تکمیل شد

اردبیل - ابتکارآنلاین: مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: طی یک سال گذشته با تخصیص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و ۲۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی ، ۱۲۵ پروژه آب و خاک بخش کشاورزی این استان اجرا و تکمیل شد.
کد خبر: 15209
زمان انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰ بعد از ظهر -
28 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – یاسر محمدزاده افزود: با اختصاص این میزان اعتبارات به بخش آب و خاک استان اردبیل، طرح‌های نیمه‌تمام احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری، تامین آب ایستگاه‌های پمپاژ، احداث خط انتقال و اجرای پمپاژ آب تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته با اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبیاری در استان اردبیل، پنج سد معیشتی تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید و سه سد دیگر نیز تا یک سال آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، زهدار شدن اراضی را مهم‌ترین تهدید منابع خاک این استان برشمرد و گفت: برای مقابله با زهدار شدن اراضی زراعی مرغوب، ۱۷ هزار هکتار از اراضی استان در منطقه مغان مورد مطالعه قرار گرفته و طرح‌های زهکشی در ۱۱ هزار هکتار از اراضی این منطقه به اجرا در آمده است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون با اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار عملیات زهکشی در سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل در دست اجراست که عملیات اجرایی آن در مدت ۲.۵ سال تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

استفاده زیاد از آب موجب زهدار شدن خاک می‌شود

محمدزاده با اشاره به لزوم آزمایش خاک در کشت محصول در مناطق مختلف و جلوگیری از آبیاری اراضی شیبدار به شکل سنتی گفت: استفاده زیاد از آب، موجب زهدار شدن و بلااستفاده شدن خاک می‌شود و به همین علت، برای بازدهی بیشتر خاک و اراضی کشاورزی در اجرای طرح‌های آبیاری، موضوع خاک‌شناسی بسیار حایز اهمیت است.

وی آب و خاک را ۲ مقوله بسیار مهم در فعالیت کشاورزی دانست و ادامه داد: حدود ۲.۴ میلیارد متر مکعب آب در استان اردبیل وجود دارد که حدود ۲.۲ میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار دارد و حدود ۱.۸ میلیارد متر مکعب نیز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: همین میزان آب کشاورزی نیز از محل تولید تا مصرف در مزارع، به شکل نفوذ در خاک، تبخیر و هدر رفت در مسیر انتقال، از دسترس استفاده خارج می‌شود و به همین علت، میزان بهره‌وری آب کشاورزی حدود ۷۵ درصد و تقریبا نزدیک میانگین جهانی است.

بهسازی کانال‌ها و اجرای شبکه مدرن راندمان آبیاری اراضی کشاورزی اردبیل را افزایش می‌دهد

وی راندمان آبیاری سنتی و انهار خاکی کشاورزی در استان اردبیل را ۳۵ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: با بهسازی کانال‌ها و انهار و اجرای شبکه مدرن، می‌توان این میزان راندمان را به بالای ۶۰ درصد هم افزایش داد.

محمدزاده اضافه کرد: علاوه بر این، از طریق پوشش انهار و اجرای طرح‌های آبیاری مدرن در داخل مزرعه، این راندمان تا سطح ۷۰ تا ۸۵ درصد هم قابل افزایش است.

وی همچنین گفت: طرح آبیاری مدرن تاکنون در حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی استان اردبیل به اجرا درآمده که ۴۵ هزار هکتار آن توسط دولت و ۲۵ هزار هکتار نیز توسط خود کشاورزان اجرا شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: یک طرح بزرگ ملی آبیاری مدرن در پایاب سدهای خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو استان به مساحت ۴۲ هزار و ۷۰۰ هکتار در دست اجراست که تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به اجرا در آمده و مابقی طرح نیز در دست اجراست.

وی همچنین با بیان این که کشاورزی با ۲ مقوله مهم آب و خاک معنا پیدا می‌کند و استفاده، احیا و افزایش بهره‌وری هر ۲ بسیار مهم بوده و ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد، افزود: کم‌آبی و محدود شدن منابع آبی و نزولات جوی، بزرگترین خطر تهدید کننده فعالیت کشاورزی به شمار می‌رود و بر همین اساس، استفاده بهینه از منابع آب و خاک موجود بسیار اهمیت دارد.

محمدزاده با تاکید بر لزوم تمرکز احداث و اجرای زیرساخت‌ها و طرح‌های حوزه کشاورزی در بخش حفظ و حراست از منابع آب و خاک گفت: در این راستا بهسازی کانال‌های آبیاری، احداث شبکه آبیاری مدرن و تحت فشار و نیز اجرای سامانه‌های آبیاری مدرن ضروری است.

وی همچنین با تاکید بر اصلاح الگوی آبیاری و مصرف آب در حوزه کشاورزی بیان کرد: در این زمینه اصلاح الگوی کشت نیز برای مدیریت بهینه منابع آب و خاک بسیار اهمیت دارد و با توجه به این اهمیت، طی پنج سال اخیر احیا و حفاظت از خاک نیز مانند منابع آب مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل حفاظت از منابع طبیعی را در راستای حفاظت از خاک عنوان کرد و افزود: منابع طبیعی و مراتع به عنوان بزرگترین آبخیزهای کشور نقش موثری در جلوگیری از فرسایش خاک دارد.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

هشتم تا ۱۴ آذرماه به عنوان هفته خاک نامگذاری شده و شعار امسال این مناسبت «خاک و آب، منشا زندگی» انتخاب شده است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *