امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
وزیر نیرو:

دولت سیزدهم ۱۲ هزار میلیارد ریال برای سد «شوریجه» سرخس اختصاص داد

مشهد – ابتکارآنلاین: وزیر نیرو گفت: اعتبارات مورد نیاز برای ساخت سد «شوریجه» سرخس خراسان رضوی با رقم بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال به طور کامل توسط دولت سیزدهم تامین شده است و اکنون مشاوران و پیمانکاران به صورت شبانه روزی و به سرعت در حال فعالیت هستند.
کد خبر: 15448
زمان انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷ بعد از ظهر -
28 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – علی اکبر محرابیان روز جمعه در بازدید از ساختمان سد مخزنی در حال ساخت شوریجه سرخس افزود: حوضه آبریز این سد به طور کامل در استان خراسان رضوی واقع شده که عدم وابستگی آن به منابع آب برون مرزی، ریسک تامین آب مشهد و سرخس را کاهش خواهد داد.

علی اکبر محرابیان افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته با توجه به ظرفیت آوردهای سیلابی مخزن سد شوریجه و نیاز شدید شهرستان های مشهد و سرخس به جبران کسری آب، آبگیری و بهره برداری از این سد در نیمه اول سال آینده آغاز می شود.

وی ادامه داد: در طراحی این سد با احتساب ضریب اطمینان‌پذیری لازم، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب، صنعت و محیط زیست پیش‌بینی شده است که مازاد بر این تخصیص، در سال‌های پرآب در اختیار کشاورزان سرخسی قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو اظهار کرد: با بهره‌برداری از سد شوریجه نه تنها بروز خسارت ناشی از سیلاب‌های فصلی کاهش می‌یابد، بلکه امکان بهره‌مندی پایدار از رواناب‌هایی که از دسترس خارج می‌شد برای بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.

شوریجه دومین سد مخزنی بزرگ خراسان رضوی

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز اظهار کرد: سد مخزنی شوریجه بعد از سد دوستی دومین سد مخزنی بزرگ در خراسان رضوی از منظر قابلیت ذخیره سازی خواهد بود. مخزن این سد در تراز نرمال گنجایش ذخیره آب به میزان ۲۰۰ و در تراز حداکثر، ۳۵۰ میلیون مترمکعب است.

محمد علی نعمت نژاد افزود: با آغاز بهره برداری از این سد ۱۵ و ۴ دهم میلیون متر مکعب آب برای مصارف شرب و سه و سه دهم و ۲ و۲ دهم میلیون مترمکعب به ترتیب برای حقابه محیط زیست و سیلاب بران در بخش کشاورزی تامین خواهد شد.

وزیر نیرو دیروز به مشهد سفر کرد و امروز، جمعه در سفر به سرخس خراسان رضوی از سد در حال ساخت شوریجه این شهرستان بازدید کرد.

سد مخزنی شوریجه در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق مشهد بر روی رودخانه کشف رود در حال ساخت است، این سد از نوع خاکی به ارتفاع ۴۶.۵ متر و طول ۳۷۴ متر است و در حال حاضر ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *