امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۴ درصد تصادفات فوتی شرق استان تهران راکبان موتور هستند/ اهدای کلاه ایمنی

دماوند - ابتکارآنلاین: فرمانده پلیس‌ راه شرق استان تهران گفت: ۱۴ درصد تصادفات فوتی شرق استان راکبان و ترک‌نشین‌های موتورسیکلت هستند.
کد خبر: 15531
زمان انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ بعد از ظهر -
17 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – سرهنگ ایرج کهریزی روز دوشنبه در مراسم اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت‌ در شهرستان دماوند اظهار داشت: موتورسیکلت وسیله بسیار خوبی چه به لحاظ مقرون به صرفه بودن و چه سهل و آسان بودن جهت تردد است و همچنین برای مناطق روستایی بهترین وسیله است اما باید برای جلوگیری از هرگونه تصادف قوانین را رعایت کرد.

وی افزود: دماوند دومین شهرستان از نظر فراوانی تصادفات است که برای بررسی این مهم، جلسات متعددی در فرمانداری شهرستان و استانداری برگزار و مقرر شد کلاه ایمنی که ضامن سلامتی راکبان است به عنوان هدیه تقدیم کنیم.

کهریزی ادامه داد: تصادفات در کشور وضعیت خوبی ندارد؛ در سال ۸۴، ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود داشت که ۲۸ هزار فوتی داشتیم و امروز ۴۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و این میزان تصادفات به ۱۹هزار ۴۹۰ نفر رسیده است که یک نفر آن هم زیاد است.

وی تصریح کرد: ۲۰ هزار فوتی، ۳۶۰ هزار مصدوم بطوری که در هر یک ساعت ۲ نفر در کشور فوت می کند و روزانه ۵۳ نفر فوتی و حدود یک هزار نفر مصدوم می شوند.

پنج عامل تاثیرگذار در تصادفات

فرمانده پلیس‌راه شرق استان تهران بیان کرد: در بحث تصادفات پنج عامل تاثیرگذار هستند که عامل نخست مدیریت است؛ در کشور ۳۲ دستگاه در بحث تصادفات نقش دارند که ۸ دستگاه به صورت مستقیم نقش آفرین هستند ولی بحث مدیریت تصادفات از بالاترین مقام اجرایی کشور شروع تا پایین ترین فرد در روستاها مسئول هستند؛ نقش مدیریت نقش بی بدلیلی در کاهش تصادفات است و همه دستگاه ها باید پای کار باشند.

کهریزی افزود: دومین عامل، عامل انسانی است که بیش از ۹۰ درصد تاثیرگذار است؛ در سال ۷۸ قانون استفاده از کمربند ایمنی الزامی شد ولی امروز بیش از ۹۵ درصد مردم استفاده می‌کنند و استفاده از کلاه ایمنی هم برای راکب و ترک‌نشین باید به یک فرهنگ تبدیل شود همچنین استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشین های عقب هم باید الزامی شود.

این مقام مسئول عامل سوم را راه دانست و گفت: در شرق استان تهران ۲۸ نقطه حادثه خیز وجود دارد که دو نقطه هم اصلاح شود، بسیاری از تصادفات کاهش می یابد؛ نقش دستگاه ها در رفع این مشکل بی بدیل است چرا که استانداردهای جهانی فاصله داریم و باید تلاش کنیم.

استاندارد سازی خودروها

وی استاندارد سازی خودروها را از دیگر عوامل دانست و بیان داشت: گرچه قانون فعلی بازدارندگی کافی ندارد و اگر راه ها هم استاندارد و خودروهای ایمن شوند ولی عوامل انسانی نادیده گرفته شود توفیق حاصل نخواهد شد.

فرمانده پلیس‌راه شرق استان تهران عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز را از عوامل مهم تصادفات دانست و گفت: ضربه مالی ۹ الی ۱۱ درصد به درآمد کشور هزینه دارد؛ از مردم می خواهیم موتورسیکلت رابه کسانی که گواهی نامه ندارند، ندهید.

به‌مناسبت فرارسیدن هفته حمل و نقل، با هدف کاهش حوادث ناشی از تصادفات موتوری، به راکبان موتورسیکلت دارای گواهینامه در شهرستان دماوند کلاه ایمنی اهدا شد. این مراسم صبح امروز دوشنبه با حضور مسئولان و راکبین موتور سیکلت‌ در آستان مقدس امامزاده عبدالله روستای آئینه‌ورزان از توابع بخش مرکزی دماوند برگزار شد.

در این مراسم سرهنگ کهریزی فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران، جعفری‌فر رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دماوند، حسین‌پور بخشدار مرکزی دماوند، سرهنگ نیک‌روش فرمانده پلیس‌راه شهرستان دماوند، سرهنگ براری رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند، امام جماعت، دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای آئینه‌ورزان حضور داشتند.

در این مراسم ۷۰ کلا ایمنی به راکبان موتورسیکلت دارای گواهینامه در شهرستان دماوند به همت اداره راهداری این شهرستان اهدا شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *