امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چمن گنبد سلطانیه زنجان حال خوشی ندارد

زنجان - ابتکارآنلاین: کارشناس مسئول مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: چمن گنبد سلطانیه زنجان حال خوشی ندارد و در حال تبدیل شدن به معضل محیط زیستی همچون دریاچه ارومیه است.
کد خبر: 15734
زمان انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵ بعد از ظهر -
28 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین – حسام عاقلی کارشناس مسئول مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: متاسفانه بخش قابل توجهی از چمن سلطانیه از بین رفته و هم اکنون مقدار باقی مانده، وضعیت مناسب و مطلوبی ندارد.

وی اضافه کرد: چمن سلطانیه می‌تواند به کانون ریزگرد استان تبدیل شود و برای جلوگیری از این مشکل باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

این مسئول گفت: خوشبختانه دولت سیزدهم به چمن سلطانیه نگاه متفاوتی دارد و احیای آن را با تصمیمات و برنامه‌های مختلف در اولویت قرار داده است.

عاقلی، وسعت این چمن را بیش از یک هزار و ۲۵۰ هکتار بیان و اعلام کرد: عوامل مختلفی موجب از بین رفتن بخشی از این چمن با قدمت بیش از ۷۰۰ ساله شده است.

وی افزود: خشکسالی‌های متوالی، مسدود شدن رودخانه‌های منتهی و مشرف به چمن و برداشت بی رویه از آب چاه‌های عمیق واقع در پیرامون چمن سلطانیه مهمترین عوامل از بین رفتن آن است.

چمن طبیعی سلطانیه قسمتی از فلات زنجان – ابهر را دربرگرفته و این فلات از فاصله گرفتن دو رشته ارتفاعات موازی که در جهت شرقی – غربی امتداد دارند، تشکیل شده است.

شهرستان سلطانیه در ۴۳ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد.

(منبع: باشگاه خبرنگاران جوان)

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *