امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

معادن غیرفعال خراسان شمالی امسال تعیین تکلیف می شوند

بجنورد – ابتکارآنلاین: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: معادن غیرفعال استان تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهند شد و تلاش داریم تا فعالیت این بخش رونق گیرد.
کد خبر: 15886
زمان انتشار: ۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲ بعد از ظهر -
33 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – حسین حاجی بگلو اظهار کرد: ۲۸۳ معدن در استان دارای پروانه بهره‌برداری است که از این تعداد حدود یک چهارم معادن غیرفعال است، معادن استان به علت های مختلف از جمله کمبود نقدینگی و یا مشکل در مدیریت غیرفعال شده اند.

وی افزود: امسال با تلاش های انجام شده، ۱۴ معدن غیرفعال استان فعال شد و به چرخه فعالیت بازگشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: ۲ معدن غیر فعال از طریق مزایده، چهار معدن غیر فعال از طریق پیگیری و اخطار اداره کل و هشت مورد از طریق واگذاری معادن راکد، فعال شدند.

وی افزود: ۵۸ معدن استان بر اساس ماده ۲۰ معادن مشمول خسارت و سلب صلاحیت شد و آماده واگذاری به متقاضی جدید است.

بر اساس ماده ۲۰ قانون معادن، دارندگان مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکنند با تعیین مهلتی مناسب اخطار دریافت و در غیر اینصورت با تایید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات مربوط می‌شوند و یا در نهایت برای ادامه عملیات فاقد صلاحیت شناخته می‌شوند.

حاجی بگلو درباره برنامه ها برای فعال شدن معادن راکد استان اظهار کرد: اردیبهشت امسال معادن راکد سلب صلاحیت شده و به مزایده رفت، علاوه بر آن طرح احیای فعالسازی معادن کوچک مقیاس با برگزاری ۲ جلسه استانی پیگیری شد و ۲ سرمایه گذار در حوزه سنگ تزئینی، بازدید های میدانی از معادن استان داشتند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به صدور ۱۰ پروانه بهره برداری معدن در سال جاری گفت: ۹ ماهه امسال ۱۵ پروانه اکتشاف و چهار گواهی کشف معتبر با سرمایه گذاری حدود ۱۶۰ میلیارد ریال و اشتغال ۸۷ نفر صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: میزان سرمایه گذاری کل معادن استان چهار هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال و میزان اشتغال پیش‌بینی شده ۲ هزار و ۴۸۸ نفر برآورد شده است همچنین میزان استخراج اسمی سالانه معادن فعال ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار تن است.

در کشور ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی یافت می شود اما این مواد همچون ثروتی نهفته در انتظار نگاهی است که تبدیل به کیمیا شود و ارزش افزوده آن نصیب استان شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *