امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گنابادی ها نماز طلب باران خواندند

گناباد – ابتکارآنلاین: آحاد مختلف مردم گناباد به دنبال استمرار معضل خشکسالی و کمبود بارش از ابتدای امسال و به ویژه فصل پاییز، عصر دوشنبه با اقامه نماز (استسقاء) از درگاه پروردگار طلب باران کردند.
کد خبر: 15994
زمان انتشار: ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰ بعد از ظهر -
32 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – در این آیین که در محل مرقد علامه بهلول گنابادی اقامه شد، شرکت کنندگان با اقامه نماز برای بارش رحمت الهی دعا کردند.

شهرستان گناباد از حدود ۲۰ سال پیش درگیر بحران خشکسالی بوده است که در یک سال گذشته بر دامنه و عمق آن افزوده شده است و این معضل بیش از همه بخش ها بر حوزه های کشاورزی، دامداری، محیط زیست و منابع طبیعی منطقه تاثیر منفی گذاشته است.

خشکسالی علاوه بر وارد کردن خسارتهای زیاد به این بخش ها، موجب افزایش مهاجرت روستاییان به شهر گناباد و یا از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و کشور شده است.

رییس اداره هواشناسی گناباد گفته بود: میزان بارندگی در این شهرستان طی پاییز سال‌جاری سه و ۲ دهم میلیمتر بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸۶ درصد کاهش یافته است.

داریوش شیبانی افزود:پاییز امسال ششمین پاییز خشک و کم باران ظرف ۳۴ سال گذشته در شهرستان گناباد بود.

نماز استسقاء که برای آمدن باران می خوانند، دو رکعت است که کیفیّت خواندن آن مانند نماز عید فطر و قربان است

استِسقا، سنتی دینی است که در آن، از خداوند طلب باران می‌شود. در احادیث، به استسقا در زمان قحطی سفارش و نماز و دعاهایی برای آن بیان شده است.

در کتاب‌های دینی، احکام و آدابی برای طلب باران بیان شده است. از جمله آمده است خواندن نماز استسقا در زمان قحطی مستحب است. بهتر است پیش از خواندن این نماز، سه روز روزه گرفته شود و در روز سوم، اهالی شهر به بیابان بروند و پس از خواندن نماز استسقا به جماعت، با گریه و زاری از خداوند طلب باران کنند.

از استسقای مشهور، یکی استسقای امام رضا(ع) است که شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا گزارش کرده و آورده است که پس از آن باران آمد. دیگری استسقای سید محمدتقی خوانساری از مراجع تقلید قم است که در پی خشکسالیِ سال ۱۳۲۳ش، به‌خواست مردم قم صورت گرفت و منجر به بارش تندی شد.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *