امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
متکی:

وفاق ملی از نیازهای حوزه سیاست خارجی کشور است

کرمان - ابتکارآنلاین: وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: ما در اصول سیاست خارجی با یکدیگر تفاهم داریم اما ممکن است جهت گیری ها در دولت ها و نگاه های متفاوت در سیاست خارجی متفاوت باشد اما وفاق ملی در حوزه سیاست خارجی از نیازهای ماست.
کد خبر: 16055
زمان انتشار: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰ بعد از ظهر -
33 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – منوچهر متکی روز چهارشنبه در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایران در محل دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: مهمترین رسالت آموزشی این است که انسان طراز انقلاب اسلامی تربیت کند درحالی که در غرب در پایان مراحل آموزش، دانش آموخته ای در طراز لیبرال دمکراسی غرب تربیت می شود.

وی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی حوزه آموزشی مورد توجه کشور بوده اما سوال جدی اینکه دانش آموخته های ما در طراز انقلاب اسلامی هستند؟ که به سختی به این سوال می شود پاسخ داد؛ ضمن اینکه کارهای بزرگی هم انجام شده است.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: نوعا دانشجویان ما با ذهنی منفی و فضایی متفاوت وارد جامعه می شوند؛ البته قشر عظیمی از دانشجویان ما در راستای نظام فرهنگی و الگو های کشور هستند؛ به اعتقاد من ۲ حوزه مهم متون درسی و کسانی که در دانشگاه ها این درس ها را ارائه می دهند، هدف پاسخ سئوال ما است.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی ویترین هر کشور و هر حکومتی در خارج از مرزها و فضای بین الملل به شمار می رود؛ سیاست خارجی برآمده از مبانی است که برای آن کشور وجود دارد یا ندارد و درجه، جایگاه و تاثیرگذاری کشورها را نشان می دهد؛ سیاست خارجی یعنی تاثیرگذاری، نقش آفرینی و شناخت قدرت در سیاست خارجی و نسبت آن با سیاست داخلی نقطه مهم و کلیدی است.

متکی اظهار داشت: قدرت سیاست خارجی برآمده از برآیند همه قدرت های موجود در یک جامعه است و قدرت های جامعه تجمیع قدرت دیپلماسی و میدان است.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی سه مولفه برای نقش آفرینی خود دارد خاطر نشان کرد: نخستین مولفه، جهت‌گیری های سیاست خارجی است و آیا این جهت گیری مستقل یا وابسته؟ البته ممکن است جهت گیری های دولت و نظام رفت و برگشت و کم و زیادی هایی داشته باشد.

وی افزود: نقشه راه، دومین مولفه حوزه سیاست خارجی است؛ موضوعاتی که دستگاه سیاست خارجی کشور با آن مواجه هستند، قابل احصا نیست، اما در سه نقشه راه کلی، در ارتباط با کشورها، منطقه ها، بین الملل و نقشه راه های موردی با واقعیت های موجود در دنیا مواجه هستیم و بدون نقشه راه حرکت کردن یعنی به ناکجا آباد رفتن است.

وزیر سابق امور خارجه اظهار داشت: دیپلمات های حرفه ای و باورمند سومین مولفه سیاست خارجی است که یک دیپلمات حرفه ای باید به راحتی مذاکره کند و فن مذاکره و زمان مذاکره را بداند و استدلال مذاکره را بشناسد، اما باورمند هم باشد.

وی گفت: امام خمینی(ره) انقلابی را به ثمر رساند و مهمترین سوغاتی انقلاب، استقلال در برابر وابستگی در همه سطوح کشور بود، هر چند ممکن است تصمیم اشتباه بگیریم اما خودمان تصمیم می گیریم.

متکی ادامه داد: امام راحل مقید بودند انقلاب را در یک مسیر روشن به پیروزی برسانند و مردمی بودن و با مردم حرکت کردن ویژگی انقلاب امام(ره) بود که در حوزه بین الملل از همین زمینه استفاده کرده است و امام راحل معتقد نبودند که گروه و حرکت خاصی نهضت را به پیروزی برساند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) در حوزه صدور ارزش های انقلاب هم از همین شیوه استفاده می کرد؛ جغرافیای تحول اجتماعی جغرافیای انسانی است و هر کجا این مبانی قابلیت عرضه داشته باشد، انسان ها به میدان بیایند.

وزیر سابق امور خارجه بیان کرد: امام(ره) در حوزه بین الملل اولین پیام را به حج می دهد، در حج افکار عمومی جهان را مخاطب قرار می دهد و خواست با افکار عمومی بین الملل کار کند که توفیقاتی که امروز در منطقه می بینیم ناشی از همین نگاه است.

وی با اشاره به اینکه در نسبت بین سیاست خارجی و داخلی، اجماع داخلی بسیار مهم است، افزود: به طور مثال در دهه های گذشته هم در آمریکا و هم در ایران از یکدیگر صحبت می شود؛ این صحنه نشان می دهد ۲ کشور بایکدیگر مساله دارند و باید در سیاست خارجی کشورمان در موضوعی که مشکل و مساله داریم نقشه راه و راهبرد تهیه کنیم.

متکی تاکید کرد: آمریکا می داند که اهدافی در ایران دارد که قابل وصول نیست، لذا سناریوی براندازی و تغییر رفتار در رابطه با ایران دنبال می کند؛ در طول ۴۴ سال گذشته آمریکا در تمام مسائل این ۲ سناریو را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: اما ما در ایران یک دولت، رفتاری را در رابطه با آمریکا تعقیب می کند و دولت دیگر، رفتار دیگری را ترویج می کند که نشان دهنده این است که در یک اجماع ملی درباره موضوعی به نام آمریکا نرسیدیم، البته امام راحل و مقام معظم رهبری موضع‌شان مشخص است.

وزیر سابق امور خارجه تاکید کرد: مجموعه داشته ها و آورده های یک کشور می تواند در حوزه های مختلف تولید یک قدرت در سیاست خارجی باشد و بخشی از بازیگران سیاست خارجی ،متمرکز در دولت و برخی در خارج از دولت است.

وی افزود: یکی از این حوزه ها احزاب است و ما در سال گذشته ارتباطی با حوزه احزاب برخی کشورها داشتیم که سفر برخی از احزاب خارجی به ایران را شاهد بودیم و حتما احزاب می توانند بخشی از سیاست خارجی را اعمال و اجرا کنند.

متکی گفت: در استان های کشور اگر مردم و مسئولان را با سیاست های خارجی آشنا کنیم، کار بسیار ارزشمندی است که پیشقراولان این کار، جامعه دانشگاهی هستند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطر شهید سلیمانی تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز نگاه امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست خارجی بود که در دوران مسئولیت بنده در وزارت خارجه به کمک دیپلماسی می آمد.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه حاصل ایثار، تلاش، جانفشانی و محصول خون این شهید بزرگوار امروز در غزه است تصریح کرد: اسرائیلی ها فکر نمی کردند در غزه تلاش هایشان به بار بنشیند و در برابر عملیات طوفان الاقصی به بدترین شکل کشتند، اما طعم پیروزی برای آنها به وجود نیامد و نتوانستند مردم غزه را کوچ بدهند و حماس را از بین ببرند.

آیین افتتاحیه همایش ملی سیاست خارجی ایران روز چهارشنبه با حضور وبیناری تعدادی از وزرای سابق امور خارجه و سخنرانی اساتید علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *