امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نباید اقدامات فرهنگی حوزه جوانان “جزیره‌ای” باشد

کرمانشاه – ابتکارآنلاین: مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه خواستار همکاری و مشارکت دستگاه های فرهنگی استان برای ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی در حوزه جوانان شد.  
کد خبر: 16267
زمان انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶ بعد از ظهر -
56 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – منوچهر حاتمی امروز(۱۲ دی) در نشست هم اندیشی و هم افزایی دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، ورزشی، هنری و رسانه‌ای استان با موضوع ساماندهی و اجرای برنامه های نشاط آفرین، امیدبخش و تعالی محور در حوزه جوانان، اظهارکرد: انجام فعالیت های فرهنگی نیاز به کار جهادی با مشارکت دستگاه های مختلف دارد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر دستگاه های مختلفی که در این حوزه فعالیت می کنند، اقداماتی به صورت پراکنده و جزیره ای دارند و همین مسئله هم باعث شده تا نتوانیم اثرگذاری این فعالیت ها را به صورت جدی ببینیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه نیاز است همه دستگاه های فعال در حوزه فرهنگ با هم یک مشارکت و هم افزایی داشته باشند، برای ایجاد نشاط و پویایی در بین جوانان باید یک سبد فرهنگی یا یک سند راهبردی تدارک ببینیم که در آن برنامه های مختلفی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت های فرهنگی در حوزه جوانان باید بگونه ای آنها را جذب کند که توطئه های دشمنان برای مایوس و ناامید کردن جوانان ما را نقش برآب کند.

حاتمی در ادامه با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی باید با با برنامه و قوی باشد، عنوان کرد: باید نگاهی به برنامه های گذشته داشته باشیم، نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه مشارکت دستگاه های مختلف استان برای اجرای برنامه های فرهنگی در حوزه جوانان منسجم باشد و هم افزایی داشته باشیم، پیشنهاد می کنیم هر ماه یک نشست به میزبانی یکی از دستگاه های ذیربط برگزار و یک گزارش عملکرد از فعالیت ها ارائه شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اظهار کرد: برگزاری جزیره ای برنامه های فرهنگی میزان اثرگذاری آنها را کمتر خواهد کرد، بنابراین برای ساماندهی فعالیت هایی که صورت می گیرد، باید همه دستگاه های ذیربط همکاری داشته باشند.

باید دبیرخانه رویدادهای فرهنگی در کرمانشاه شکل گیرد

حسین آذرکمند معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه نیز در این نشست اظهارکرد: باتوجه به اینکه حدود دو ماهی تا هفته جوان فرصت وجود دارد، از همه دستگاه های فرهنگی انتظار داریم از هم اکنون به این موضوع جدی نگاه کنند.

وی افزود: از آنجایی که هر ساله در این هفته “جشنواره جوان برتر ایران زمین” برگزار می شود، از همه دستگاه ها و نهادهای استان در خواست می شود که در انتخاب و معرفی جوانان برتر همکاری لازم را داشته باشند.

معاون جوانان استان تعداد جوانان برتر معرفی شده در هر سال را ۱۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: برای انتخاب یک جوان برتر، ۱۳ شاخص در نظر نظر گرفته می شود که آنها را به دستگاه ها اعلام می کنیم.

وی در ادامه یکی از برنامه هایی که باید مورد توجه دستگاه های مختلف قرار گیرد را گفت و گوی جوانان با مسئولین عنوان کرد و گفت: این موضوع برنامه ای کشوری است که شیوه نامه آن به استان ابلاغ شده است.

آذرکمند خاطرنشان کرد: در این طرح یک مدیرکل با اختصاص یک روز، ساعاتی را با حدود ۲۰ جوان در حوزه همان دستگاه گفت و گو خواهد کرد و پاسخگوی سوالات آنها خواهد بود و یک تبادل افکار صورت می گیرد.

به گفته این مسئول، باتوجه به در پیش بودن انتخابات مدیران دستگاه های مختلف باید این برنامه را بصورت جدی تر مورد توجه قرار دهند و پاسخگوی سوالات مختلف جوانان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه های مختلف باید برای برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک همکاری داشته باشند، عنوان کرد: این رویدادها باید محله محور، خانواده محور، جوان محور و مردم محور باشد.

معاون امور جوانان استان اضافه کرد: داشتن جذابیت، انعکاس گسترده در سطح رسانه ها، داشتن ماهیت تبیینی، فراگیرسازی در سطح روستاها و شهرها و … از شاخص هایی است که این برنامه ها باید داشته باشند.

وی در ادامه اعلام کرد: طی یک بررسی رویدادهای فرهنگی که در گذشته اجرا شده را آسیب شناسی کردیم که طبق آن ۱۹ مورد ضعف در آنها شناسایی شد.

آذرکمند افزود: در این بررسی ها مشخص شد که یکی از بزرگترین آسیب های برنامه های فرهنگی در استان پراکنده بودن آنها است، لذا تشکیل یک ستاد و دبیرخانه برای این رویدادها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی توجه نکردن به محلات محروم و کم برخوردار، استفاده نکردن از ظرفیت نخبگان، عدم برون سپاری فعالیت ها، عدم انعکاس حداکثری، عدم دعوت از شخصیت های برجسته و مطرح کشوری و … را به عنوان دیگر نقاط ضعف برنامه های فرهنگی اجرا شده در استان عنوان کرد که باید رفع شوند.

وی در ادامه هدف از اجرای این برنامه ها را دمیدن روح تعالی، امید آفرینی و نشاط افزایی در بین جوانان اعلام کرد و افزود: از آنجایی که دشمنان همواره به دنبال ناامید کردن جوانان هستند، باید با برگزاری برنامه های مختلفی به آنها امید و نشاط بدهیم.

در این نشست جمعی از مدیران دستگاه‌های فرهنگی حاضر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *