امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

اولین سد آبی استان یزد در آستانه افتتاح

یزد - ابتکارآنلاین: سد مخزنی هرات به‌ عنوان اولین سد آبی استان یزد در ایام‌الله دهه فجر بهره برداری خواهد شد.
کد خبر: 16431
زمان انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ بعد از ظهر -
21 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایسنا – عملیات اجرایی سد هرات به دلیل فراز و نشیب تامین اعتبار زمان‌ بر شد، اما بالاخره به گفته مسئولان استانی این طرح مراحل پایانی عملیات عمرانی را پست سر می‌گذارد.

این طرح عظیم آبی با حجم گنجایش ۲۳ میلیون مترمکعب به عنوان اولین و بزرگ‌ترین سد آبی استان یزد به شمار می‌آید.

این سد با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان قرار است که در بهمن ماه سالی و همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرد.

سد هرات به‌عنوان اولین سد تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه خوانسار و هرات در مراحل پایانی عملیات عمرانی خود قرار دارد.

با توجه‌ به موقعیت خاص مکانی این سد که بین دو استان یزد و فارس واقع شده است، موضوع گردشگری آبی و احداث موزه آب نیز در این سد در دستور کار قرار دارد.

به گفته مسئولان شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، هدف از اجرای این پروژه مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری است.

این سد که جزو پروژه های اولویت دار وزارت نیرو می باشد، از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج ۵۰۵ متر، ارتفاع ۵۵ متر از کف بستر رودخانه و با حجم دریاچه ۲۳ میلیون متر مکعب و قابلیت تنظیم ۱۲.۹ میلیون متر مکعب در سال را دارد.

سد مخزنی هرات در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهر هرات و جنوب شهر یزد و بر روی رودخانه اعظم و در پایین دست روستای تیزآباد این شهرستان در حال احداث می‌باشد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *