امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

در بحث برکناری شهردار تابع قانون هستیم

اهواز - ابتکارآنلاین: عضو شورای شهر اهواز گفت: در بحث برکناری شهردار تابع قانون بوده و در صورت استعلام از مراجع بالادستی هر نتیجه‌ای که حاصل شود، قابل پذیرش است.
کد خبر: 16719
زمان انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳ بعد از ظهر -
30 بازدید

به گزارش خبرنگار ابتکارآنلاین به نقل از ایرنا – سیاوش محمودی روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه در خصوص اتفاقات اخیر شورای شهر اهواز بیان کرد: در طی ۲ سال گذشته با وجود اختلاف نظرهایی که در شورا وجود داشت اما موضوعات مختلف شورا در فضای وحدت و همدلی پیش رفت.

وی افزود: در شهریورماه ۱۴۰۰ برای انتخاب شهردار، جلسات متعددی برگزار و تمامی موارد بررسی شد همچنین تلاش کردیم تمام موضوعات اختلافی قبل از ورود به صحن شورا، بین اعضا برطرف شود و در مجموع انتخاب شهردار در یک فضای آرام صورت گرفت و امیدوار بودیم که این روند ادامه پیدا کند.

رییس سابق شورای شهر اهواز گفت: با روی کار آمدن هیات رییسه جدید، شورا از فضای اتحاد و هم دلی خارج شده و موضوعات ابتدا در یک فضای انحصاری و هفت نفره مطرح و سپس به صحن شورا می‌آمد که مثال بارز آن بحث انتخابات کمیسیون‌ها بود.

وی افزود: متاسفانه جمعی از اعضای شورای شهر طرحی را با موضوع “برکناری شهردار” ابتدا در کمیسیون حقوقی بررسی کرده و پس از تصویب آن به رییس شورا ارائه می‌دهند در حالی که ۶ عضو دیگر شورا از این موضوع بی اطلاع بودند.

محمودی گفت: زمانی که از این موضوع مطلع شدیم بلافاصله با رییس شورا شهر جلسه گرفته و توضیحانی خود را ارائه دادیم. چطور می‌شود در ۲ سال ابتدایی شورا، ۱۷ طرح در صحن علنی وصول شود اما طرح مهم برکناری شهردار توسط پنج نفر آن هم به صورت ضربتی وارد صحن علنی شود؟

وی افزود: اگر بناست جلسات به همین شکل ادامه پیدا کند پیشنهاد می‌کنیم که آقای فرماندار با یک دستور کار معین و از قبل تعیین شده، اقدام به تشکیل جلسه فوق العاده کرده تا به لوایح شهرداری رسیدگی شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: منافع برخی از افراد فرصت‌طلب از راه ایجاد اختلاف و شکاف در بین اعضای شورا محقق می‌شود لذا تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم انسجام و همدلی ما تحت تاثیر این افراد مخدوش شود. بی‌تردید اگر به حاشیه‌ها دامن بزنیم به امر خدمات رسانی که اولویت اول و دغدغه اصلی شورا بوده آسیب جدی وارد می‌شود.

در ادامه علی ممد هاشم‌پور دیگر عضو شورای شهر گفت: دوستان به استناد بند چهار ماده ۸۰ اعلام کردند که شرایط احراز شهردار به دلیل عدم سکونت فرزندان وی، نبود سوابق اجرایی به اندازه کافی و غیرمرتبط بودن مدرک تحصیلی، مختل شده است در حالی که تمام این موارد پیش از انتخاب شهردار توسط هر ۱۳ نفر بررسی و تایید شد.

وی افزود: حتی شهردار در آن زمان اعلام کرد که امکان سکونت فرزندانش در اهواز وجود ندارد همچنین مدرک تحصیلی شهردار توسط یک کمیته اجرایی در وزارت کشور مورد بررسی قرار گرفت و همه این موارد تایید شد اما اکنون بعد از ۲۸ ماه یاد این موارد افتاده اند. وزارت کشور طی نامه‌ای حضور فرزندان شهردار در اهواز را الزامی ندانسته و سکونت شهردار و همسرش را تایید کرده است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در یک ماه اخیر ۱۰ نامه برای رییس شورا ارسال کرده و ایرادات قانونی این موضوع را مطرح کردیم اما متاسفانه تنها به یک نامه پاسخ داده شد. همچنین لازم است که دیگر اعضای شورا از مستندات موجود در اختیار هیات رییسه، مطلع شوند.

وی افزود: بر اساس ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی تشکیل انتخابات داخلی شورا، جلسات شورا به صورت عادی در ماه باید ۲ بار تشکیل شود همچنین در ذیل همین بند آمده که شورا می‌تواند با درخواست فرماندار، بخشدار و تشخیص شورا جلسات فوق العاده تشکیل دهد لذا ریاست شورا به تنهایی نمی‌تواند در خصوص برگزاری جلسه فوق‌العاده تصمیم‌گیری کند.

هاشم پور گفت: در ماده ۱۸ آیین‌نامه مصوب شورا قید شده که جلسه شورای شهر باید بر اساس موضوعات اولویت بندی شده برگزار شود به این معنی که طرح‌ها و لوایح اولویت‌دار شهرداری در صحن علنی مطرح و سپس تصمیم گیری شود. همچنین لازم است که حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه شورا، دستور کار آن جلسه در اختیار اعضا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تمام مصوبات شورا باید در هیات تطبیق تایید شود افزود: در صورتی که طرح “برکناری شهردار” در شورا به تصویب رسید ابتدا باید توسط هیات تطبیق در فرمانداری تایید شده و سپس جلسه تعیین سرپرست جدید در شورا تشکیل شود لذا نمی توان طرح برکناری و تعیین سرپرست جدید شهرداری همزمان جزو دستور کار جلسات باشد.

عضو شورای شهراهواز گفت: از رییس شورا انتظار داشتیم که نسبت به اشکالات قانونی موجود، واکنش نشان دهد اما تا به امروز این امر محقق نشده است. هر ۱۳ عضو شورا، نماینده مردم بوده و باید در کنار هم برای آبادانی شهرمان تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه هفته اخیر بسیاری از لوایح شهرداری روی زمین مانده است افزود: ما نمی‌گوییم که آقای امینی به هر قیمتی باید در اهواز بماند و این موضوع باید از طریق مجرای قانونی تعیین تکلیف شود تا روند اجرایی پروژه های عمرانی شهر با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

در ادامه حجت‌الله زارع‌زاده دیگر عضو شورای شهر اهواز با اشاره به معزل حاد مدیریتی در شورا گفت: در ۲ سال ابتدایی شورا صدها جلسه علنی و کمیسیون‌های تخصصی با موضوعات مختلف برگزار بدون کمترین تنش برگزار شد اما در سال سوم شورا یک عده به صورت خودجوش با تعدادی از همکاران ما هم‌صدا شده و فضای شورا را به سمت دیگری بردند. یک فضای غبارآلودی در شهر اهواز ایجاد شده و در این میان تشخیص درست از نادرست بسیار مهم است.

وی با طرح این سوال که آیا طرح برکناری شهردار اهواز یک موضوع جدیدی بوده و برای اولین بار در شورا مطرح شده است افزود: در ششمین دوره شورای شهر، شهرداران برخی از شهرها عزل شدند اما چه می‌شود که این موضوع در شورای شهر اهواز به یک غائله تبدیل شده و کسانی آتش بیار این معرکه می‌شوند؟ بیش از ۲ هفته سکوت کردیم اما می‌بینیم که عده ای از این موضوع سوء استفاده می کنند.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص عدم حضورش در جلسه برکناری شهردار اهواز گفت: به چه دلیل باید در جلسه‌ای که مبنای غیرقانونی دارد، حضور داشته باشیم.متاسفانه در ۹ جلسه شاهد یک سناریو از پیش تعیین شده بودیم به گونه‌ای که یک عده پس از پایان جلسه و در حضور اعضای شورا از فرصت سو استفاده کرده و خطاب به اعضای غایب جلسه مواردی را بیان کنند. اتفاقاتی به وجود آمده در جلسات، بی‌مدیریتی شورای شهر را نشان می‌دهد. ما آمده ایم که مشکل مردم را حل کنیم نه اینکه به مشکلات آنها اضافه کنیم.

وی خطاب به آن دسته از اعضای شورا که طرح برکناری شهردار را بدون ملاحظات لازم به صحن علنی آوردند گفت: بعد از برکناری آقای امینی چه برنامه ای دارید؟ چگونه و بر اساس کدام قانون، دستور کار تعیین سرپرست در همان جلسه برکناری شهردار قرار می گیرد.

زارع زاده یکی از بزرگترین اهداف شورای ششم را بحث مبارزه با فساد عنوان کرد و افزود: در شهری که شهردارانش توسط پیمانکاران عزل و نصب شده و پست‌های ردیف یک، ۲ و سه شهرداری خرید و فروش می‌شد دیگر خبری از این موارد نیست.

در ادامه محمدحسین ملازمانی دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: چرا بعد از ۲۸ ماه موضوع رد صلاحیت شهردار مطرح می شود؟ مگر آن زمان همه چیز بررسی نشد؟ در این ۲۸ ماه چه اتفاقی رخ داده که این موارد مجددا مطرح می شود؟ مگر دوستان ما در شورا خواب بودند.

وی با بیان اینکه چند ماه قبل از انتخاب شهردار موضوع پاکدستی و سلامت وی مورد بررسی قرار گرفت افزود: ثبات شهردار، همگرایی اعضای شورا و عدم دخالت در انتصابات سه ضلع مثلث موفقیت در مدیریت شهری است که باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: عناصر بیرون از شهرداری نظیر پیمانکاران به این موضوع دامن زده و متاسفانه اعضا را در مقابل هم قرار دادند که در کارشان هم موفق بودند. آیا صحن شورا جایی برای تاختن به یکدیگر است؟ از مدیریت شورا انتظار می رود به جای تنش در صحن علنی شورا، به اتحاد و همدلی اعضا و امیدآفرینی در سطح شهر کمک کند.

همچنین عادل شیشه گری عضو دیگر شورای شهر اهواز بیان کرد: از ابتدای امسال با برنامه ریزی صورت گرفته، موضوعاتی همچون طرح سوال از شهردار مطرح و چند ماه به طول انجامید و سپس هیات رییسه را متهم به کوتاهی کردن در طرح سوال کردند. اکنون که هیات رییسه تغییر یافته چرا روند صحیح کار یعنی تذکر، طرح سوال و استیضاح شهردار مطرح نمی شود؟

وی افزود: ابتدای شروع کار هیات رییسه جدید، مباحثی همچون تقلیل اختیارات شهردار و تحقیق و تفحص در امور مطرح شد که خروجی آن فشار مضاعف بر سیستم شهرداری بود.

عضو شورای شهر اهواز در خصوص موضوع برکناری شهردار اهواز گفت: اگر بر عملکرد شهردار ایرادی وارد است باید بر اساس شاخص، این موضوع را تجزیه و تحلیل کرد اما ظاهر کار نشان می‌دهد که موضوع عملکرد شهردار ملاک نیست.

وی افزود: بر اساس قانون، شورا حق دخالت در عزل و نصب ها را ندارد و در سوی مقابل انتخاب شهردار حق شورا بوده و موضوع برکناری شهردار باید در جمع ۱۳ نفره مطرح و حتی گزینه‌های دیگر بررسی شود. در طول این مدت هر چه خواهش کردیم تا گزینه‌های تصدی پست شهرداری را به ما معرفی کنند از این کار سر باز زدند و ما گزینه‌های احتمالی را در فضای مجازی می‌شنویم.

شیشه گری گفت: متاسفانه شهردار کُشی در اهواز به یک باب تبدیل شده که باید ریشه‌کن شود. در طی سالیان گذشته از بی‌ثباتی مدیریتی ضربه خوردیم لذا انتظار داریم که این موضوع با کمک رسانه‌ها یک بار برای همیشه برطرف شود.

در ادامه حمید دغاغله عضو دیگر شورای شهر گفت: مگر می شود شب بخوابید و صبح یکدفعه بگویند جلسه شورا برگزار می شود؟ بررسی طرح برکناری شهردار اهواز خارج از روند قانونی بوده که خلاف قانون است. اعضای شورا حافظ رای مردم بوده و هر چیزی که خلاف قانون است به آن پشت می‌کنیم.

بر اساس این گزارش ۹ جلسه شورای شهر با موضوع برکناری شهردار اهواز به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا، تشکیل نشد.

نوشته شده توسط:

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *